Forside > Siste Nytt > «Boligombudet» er ikke velkommen

«Boligombudet» er ikke velkommen

9. mai, 2014
Nå vil eiendomsmeglerne også være «ombudet» ditt. Det er frekt og uryddig – og vil forvirre boligkundene.

Når man ringer et «ombud», har man en forventning om å komme til et uavhengig tilsyn som kun har ditt beste for øye. Enten det er Barneombudet, Pasientombudet, Elevombudet eller for den saks skyld, Forbrukerombudet.

Derfor er det uhyre problematisk når en bransje, preget av et skyhøyt konfliktnivå, åpenbare interessekonflikter og mange misfornøyde forbrukere, oppretter sitt eget «ombud». Det er også uryddig.

Lanserer «boligombudet»

Det er Norges Eiendomsmeglerforbund som i en pressemelding forteller at de – ved siden av å yte juridisk bistand til egne medlemmer – også vil være forbrukernes «boligombud».

Senest onsdag denne uken kunne Dagens Næringsliv fortelle om konflikter etter ¼ av boligsalgene, der det er kjøpt boligkjøperforsikring. Det er et skyhøyt tall. I en hvilken som helst annen bransje ville det være å anse som skandale. Vi må kunne fastslå at eiendomsmeglerbransjens har mislyktes i det de påstår er en stor innsats for en tryggere bolighandel.

Klare roller og uavhengighet er viktige verdier, og derfor vil forbrukerne føle seg lurt dersom de tror de har snakket med «ombudet», mens den de egentlig har snakket med, er en ansatt i boligselgernes interesseorganisasjon.Det er skuffende at eiendomsmeglerne ikke innser dette.

Ung par ser på tegninger.Foto.

Foto: Colourbox.com

Fanget av egen retorikk

Men de har kanskje blitt fanget av sin egen retorikk om at de er «på begges side» i bolighandelen. I forhold til prisen på eiendommen, kan megleren umulig være på begges side! Meglerne er engasjert for å oppnå god pris. Det vet eiendomsmeglerne. Og det burde de tatt konsekvensen av – og sluttet med tilsløringen.

Forbrukerrådets råd til forbrukerne avviker sterkt fra eiendomsmeglernes råd på mange sentrale områder. Mange av de rådene vi gir, er anbefalinger som eiendomsmeglere direkte misliker. Vi gir blant annet det råd at boligkjøpere aldri må bruke eiendomsmegleren som rådgiver i forhold som påvirker prisen.

For det er også lett å forstå hvorfor eiendomsmeglingsbransjen vil bygge seg opp som en enda mer dominerende aktør, og nå også som «ombud».

Vi har også ofte kritisert rådene fra denne bransjen. For eksempel gir vi råd om at boligkjøper som har vesentlige spørsmål til uklare formuleringer i salgsoppgaven, bør sende e-post til megleren og be om svar på e-post. Dette betyr gjerne merarbeid for megleren.

Vi tilrår at dersom viktige forhold er avgjørende for at du ønsker en bolig, mens dette er utydelig i informasjonen fra megler, så bør du ta konkret forbehold i budet ditt. Det misliker eiendomsmeglerne også.

Rådene meglerne misliker

Vi anbefaler deg som boligkjøper til slett ikke å tenke «drømmeboligen» som meglerne hele tiden snakker om – og som gjør deg mer tilbøyelig til å by høyt. Men du bør heller tenke på at det «finnes trolig mange tilsvarende eiendommer», som kan bli en like god bolig for deg.

Og vi gir ikke minst spisse råd om hvordan du som kjøper av eiendomsmeglingstjenester kan presse prisene på tjenestene. Disse rådene avviker fra dem meglerbransjen gir – og som ikke har vist seg effektive.

Vi skjønner godt at våre råd er mislikt.

Forbrukerne og valgfriheten

Og vi gir utfyllende, og juridisk kvalitetssikrede, råd om hvordan forbrukere kan spare flere titalls tusen kroner på å selge boligen eller hytta selv. Bruke advokat eller megler kun til selve oppgjøret, og sette av tid og innsats for selv å ta jobben med å finne en kjøper ved å annonsere på Finn.no.

Dette rådet misliker eiendomsmeglerne sterkt, fordi det gir forbrukerne valgfrihet. Og de setter forbrukere i en mye bedre forhandlingsposisjon når de skal forsøke å prute på eiendomsmeglernes priser.

Dersom Norges Eiendomsmeglerforbund ønsket å gjøre noe viktig for forbrukerne, kunne de gått inn for at boligkjøperne fikk mer tid mellom visningen og budrunden.

Men tvert imot lobbet meglerne sterkt imot en slik løsning. De oppnådde at denne tiden ble dramatisk kuttet i 2009, til glede for dem selv – og til stor skade for tryggheten i bolighandelen.