Forside > Siste Nytt > Bortforklart forsinkelse?

Bortforklart forsinkelse?

5. april, 2013
Hva er egentlig punktlighet?

For én gangs skyld ligger svaret i en anonym kommentar i en nettavis: «Hvis min avgang er kansellert, og jeg ikke kommer dit jeg skal i henhold til den billetten jeg har kjøpt, samtidig som punktligheten er 100 %, kan de som beregner den punktligheten ta seg ei bolle». (”Hollako”, Aftenposten nett 09.3.2013).

Jernbaneverket beregner punktlighet ut fra om togene kommer frem til endestasjonen på tida. Et tog er punktlig, hvis det er fremme på endestasjonen mindre enn fire minutter forsinket (seks minutter for langdistansetog). Samferdselsdepartementet slo i 2009 fast at forsinkelser ved flere stasjoner enn endestasjonen skal måles. Denne statistikken er imidlertid lite nyttig for passasjerene. Underveismålinger skjer nemlig kun ved fem stasjoner. I tillegg gis det bare et snitt der lokaltrafikk, Flytog og InterCity er blandet sammen, mens det ved vanlige målinger brytes ned. Det er altså fortsatt en lang vei å gå før togpendleren får svar på spørsmålet: Hvor ofte og hvor mye er mitt tog forsinket der jeg skal gå av? Innstilte tog er dessuten ikke med i punktlighetsstatistikken, men legges inn i en annen statistikk som viser «regularitet».

Norwegian og SAS krangler om det er punktlighet ved avreise eller ankomst som avgjør hvilket flyselskap som er mest punktlig. Det spekuleres i om noen manipulerer punktlighetsstatistikken ved å slå av flyets ”håndbrekk” når flyet skulle ha forlatt gaten, men fortsatt står stille. Da framstår det i statistikken som om flyet forlot gaten på tida.

Det er på tide å snu på flisa. Det er forsinkelsen kunden opplever som er viktig. Da er svaret på spørsmålet ”hva er forsinkelse” ganske enkelt: Forsinkelse er å komme frem for sent. Så lenge kunden kommer for sent på jobb, er det ikke så viktig for kunden om forsinkelsen statistisk sett registreres som regularitet eller punktlighet.

Det er nødvendig å synliggjøre forsinkelser bedre, både så folk kan planlegge hvor de vil bo, og hvordan de vil reise, og slik at samfunnsøkonomiske konsekvenser av forsinkelser blir tydelige og kan påvirke samferdselsbudsjettene.

Forbrukerrådet vil at:

  • Forsinkelser (punktlighet) og innstillinger (regularitet) skal synliggjøres og settes i sammenheng
  • Forsinkelser skal regnes ut fra om toget/ flyet kommer fram til kundens destinasjon i henhold til ruta, ikke ut fra flyets avgangstidspunkt eller bare om toget kommer til endestasjon på tida.
  • Kunden skal få svar på spørsmålet: Hvor ofte er mitt tog forsinket der jeg skal gå av?

Hvis toget mitt blir innstilt, men det neste er presist på endestasjonen, er jeg fremdeles forsinket.