Forside > Siste Nytt > Brukervennlige blodsukkerapparater – men apper svikter

Brukervennlige blodsukkerapparater – men apper svikter

15. november, 2017
Nær en kvart million diabetespasienter i Norge kan kjøpe rimelige og brukervennlige apparater. Men teststrimlene er dyre og brukervilkårene må bli bedre.

Forbrukerrådet har testet ti blodsukkerapparater fra 85 til 700 kroner. Halvparten av produktene i testen får grønt smilefjes for brukervennlighet. Tre apparater har tilhørende apper som gir store muligheter for informasjon til brukeren, men personvernet blir utfordret når apparatet kobles til internett.

Test av blodsukkerapparater

– Det er bra at diabetespasienter kan kjøpe rimelige og brukervennlige blodsukkerapparater i butikk, men produsentene må sørge for at de ikke lekker sensitive helsedata. Vilkårene må bli enklere å forstå, og apparatene må ikke svikte når det gjelder personvern, sier Anne Kristin Vie, fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet.

Testsituasjon som viser ett av blodsukkerapparatene i bruk

Billige apparater, dyre strimler

Blodsukkerapparater er i seg selv rimelige produkter. Fire av apparatene i testen koster under 100 kr, og det dyreste 700 kr. Brukeren må i tillegg kjøpe teststrimler for å kunne bruke produktet, og strimmelboksene koster i snitt 350 kroner, betydelig mer enn mange av apparatene. Fordelen er at noen typer strimler er godkjent av Helfo. Det betyr at brukeren kan få refundert det de koster.

Fem grønne fjes

De mest brukervennlige apparatene i testen er GlucoMen Areo og iHealth BG5, men disse apparatene har ikke strimler som dekkes av blå resept. Like bak kommer Contour next One og Accu-Chek Aviva, som har refusjonsberettigede strimler. Også disse apparatene oppnår grønt smilefjes for brukervennlighet. Det samme gjør 2in1 Smart, som skiller seg kraftig fra alle de andre apparatene.

Utfordrer personvernet

Tre av blodsukkerapparatene i testen er koblet opp mot mobilapper, som igjen kan kobles til nett. Helseapparater med apper gir brukerne mange muligheter, med detaljer og informasjon fremstilt på nye måter. Desto viktigere blir det at sikkerheten og personvernet holder mål.

– Resultatet viser at mange produsenter av forbrukerelektronikk koblet til internett har en lang vei å gå før de tilfredsstiller helt grunnleggende forbrukerrettigheter. Det må de ta på alvor, understreker Anne Kristin Vie.

Contour next One oppnår grønt smilefjes for personvern, men tildeles rødt fjes for sine vilkår. iHealth BG5 feiler i begge. Produsenten bak 2in1 Smart har løst personver- utfordringen  i mobilappen ved å ikke koble den til internett. Dermed oppnår apparatet grønt fjes for personvern. Vilkår/forbrukervern er ikke vurdert fordi appen mangler dette.