Forside > Siste Nytt > Bruktbilgarantien som forsvant

Bruktbilgarantien som forsvant

31. mars, 2014
Ingen liker ikke å få det de er lovet. En uheldig bruktbilkjøper i Oslo fikk oppleve at bilselger ikke ville dekke feil med bilen, selv om garantien fortsatt gjaldt.

– I denne saken ga ikke forbrukeren seg, men tok den opp med Forbrukerrådet. Vi forsøkte å løse saken, men selgeren ga seg ikke. Han tapte dermed i Forbrukertvistutvalget (FTU). Vårt råd er ikke å gi deg når du har retten på din side, sier regiondirektør Helga Skofteland ved Forbrukerrådet i Oslo.

Fikk motorstopp

I november 2012 opplevde oslomannen at bruktbilen han hadde kjøpt nesten fire måneder tidligere, fikk motorstopp. Dynamo og batteri fungerte ikke lenger, og han mente det var en mangel. En dynamo må forventes å vare i flere hundretusen kilometer, og er ingen typisk slitasjekomponent, mente han.

– Har du kjøpt en bruktbil av en profesjonell bilselger, har du i utgangspunktet fem års reklamasjonsrett, men siden bilen var en 2006-modell og hadde kjørt like over 150 000 kilometer, er dynamokollaps noe som kan skje uten at det er en reklamasjonssak, sier Helga Skofteland.

Mann reparerer bil. Foto.

Foto: Colourbox.com

Garantien forduftet

Heldigvis hadde forbrukeren sikret seg med bruktbilgaranti på tre måneder eller etter 3000 kilometer. Bilen hadde bare kjørt litt over tusen etter at den ble overtatt i begynnelsen av september. Bilkjøperen ble derfor ganske overrasket da selger bare ville betale halvparten av kostnaden.

– Vi ser at selger ofte ser bort fra garantien og foreslår å dekke halvparten ved bruktbilgarantier. Det er en uenighet som ofte går igjen i sakene hos Forbrukerrådet, og mange forbrukere gir seg nok for lett, sier Skofteland.

Kjøperen fikk vurdert feilen av bilbergingsfirmaet til å koste 12 560 kroner å reparere. Ved siden av måtte han ut med 500 kroner for berging av bilen. Han tok umiddelbart kontakt med bruktbilbutikken før å høre om de tok ansvar for å reparere. Selger tilbød å betale for dynamoen, men ikke for jobben. Kjøperen var ikke enig, men hadde ikke tid til å vente. Han la ut hele summen, og fikk merkeverkstedet til å reparere bilen.

– Selger har rett til å undersøke og utbedre en feil han har ansvar for. Vårt tips er å varsle selger med en e-post så fort en mangel oppstår. Så slipper du å bli møtt med at du ikke har sagt ifra tidsnok, eller ikke har gitt selger muligheten til å reparere selv, sier regiondirektøren.

Kjøperen forsøkte flere ganger å få dekket utgiftene, som han mente han hadde rett på. Selger kom med forskjellige tilbud, og forskjellige grunner til å avvise forbrukeren. Han ble også tilbudt halve kostnaden for reparasjonen. Bilselgeren mente videre at garantien ikke dekket motorfeil. Han mente også at han ikke hadde fått muligheten til å reparere selv, slik at utbedringen ble urettmessig dyr.

Bilkjøperen fikk fullt medhold

FTU var ikke enig i selgers forståelse av saken. De viste til at selger ikke en eneste gang tilbød seg å utføre reparasjonen uten at det førte til ekstra kostnad for bilkjøper. Videre hadde garantien ingen forbehold om hva den dekket. Utvalget la også til at det ikke var grunnlag for fradrag for helt ny dynamo i en gammel bil, siden garantien var uten begrensninger. Bruktbilbutikken ble dømt til å betale hele erstatningssummen på 13 796 med renter.

– Vi er fornøyd med FTU sitt vedtak. En god bruktbilgaranti er ofte en grunn til at forbrukeren velger å kjøpe en gammel bil som har gått langt. Da er det viktig at selger også står ved garantien når uhellet er ute, avslutter regiondirektør Helga Skofteland ved Forbrukerrådet i Oslo.

Tipsliste for folk som skal klage på bil

  • Klag til selger så fort du merker at noe er feil.
  • Ikke gi deg om klagen blir avvist og du har en god sak.
  • Er det ord mot ord, bør du få en fagmann til å lage en rapport om feilen.
  • Sjekk med FTU sine nettsider og se om du finner tilsvarende saker.
  • Forbrukerrådet kan gi råd, veiledning og megle i saken, om du ikke blir enig med selger.
  • Får vi ikke til megling, kan du ta saken til FTU. Saksbehandlingen er gratis.
FTU-vedtak 13/59