Forside > Siste Nytt > Bryllup med angrerett

Bryllup med angrerett

6. juni, 2013
Brudeparet skal helst gå omkring med salige smil, men også de har rett til å klage. Enkelte ting har de til og med lov til å angre på.

Bryllupsdagen er en stor dag følelsesmessig, og den er det også en stor forbrukerdag i mange tilfeller, påpeker Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

– Den aller viktigste kontrakten inngår du med den store kjærligheten, men før denne dagen gjør du også avtaler om mat, blomster, antrekk, lokale og så videre. Jordnære ting, men av stor betydning for paret som vil at alt skal være perfekt denne dagen, føyer hun til.

Unngå kjolekrise

En kvinne er opptatt av antrekket til festen, og brudekjolen er vel det plagget hun bruker mest energi på noensinne. Kjøper du den i en nettbutikk, gir det deg spesielle rettigheter, forteller direktøren for forbrukerservice.

– Ja, da har du faktisk anledning til å angre deg, og returnere kjolen. Og du behøver ikke å avsløre om grunnen er feil farge eller kalde føtter. Merk deg at du har rett til å angre selv om kjolen du kjøpte på nettet ble skreddersydd til deg. Avtalen deres avgjør om du skal dekke materiale og  arbeid som allerede er utført.

Som alle andre varer, skal også brudekjolen være i god stand, og som avtalt. Hvis ikke, kan du reklamere. Det gjelder også hvis butikken gjør tilpasninger på kjolen din.

Mange faller for en brukt drømmekjole, og da kan det være mange kroner å spare. Men du må også være klar over at det stiller seg annerledes med rettighetene dine hvis du kjøper privat, opplyser Flønes.

– Du har for eksempel ikke angrerett, selv om du har kjøpt kjolen på nett. Ellers skal kjolen selvfølgelig være som dere har avtalt selv om du kjøper av en privatperson, beroliger hun.

Timing er alt – særlig når det er snakk om bryllup. Selv om selgeren velvillig syr ut den altfor trange brudekjolen, er trøsten mager om den blir ferdig først etter bryllupsdagen.

– For å unngå en slik krise, bør du ha bestilt kjolen i god tid før bryllupet. Fortell selgeren om når bryllupet skal stå, og når du må ha kjolen  levert. Det er med på å avgjøre hva du kan klage på i ettertid. Du har jo opplagt ikke bruk for kjolen dersom den ankommer etter at bryllupet har stått. De fleste har ett bryllup i løpet av livet – i alle fall i én og samme kjole, legger Ingeborg Flønes til.

Kontraktsfestet lykke

Andre store utgifter til dagen er mat og drikke, fotograf og leie av lokale. Alle varer og tjenester du har rett til å klage på hvis du ikke er fornøyd, understreker direktøren for forbrukerservice. Hun anbefaler å sjekke at du velger seriøse aktører – gjerne noen som kan gi referanser, eller du kan se tidligere arbeid.  Det er viktig at du klager så snart du kan, hvis noe allikevel går galt. Kan du peke på at du ikke har fått det som står i avtalen, stiller du sterkest. Blir dere ikke enige, kan Forbrukerrådet hjelpe.

– Pass på å gjøre avtaler skriftlig. Da kan du bevise din rett i etterkant. Det trøster kanskje ikke så mye ved tanken på at bare halvparten av gjestene fikk sjokoladefondant til dessert, eller at brudgommen fikk allergisjokk av forretten. Men en detaljert og tydelig kontrakt sikrer også at dere på forhånd er enige om hva som skal skje, og kan bidra til at dere får en strålende dag, avslutter Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.