Forside > Siste Nytt > Busselskap nekter å godta egne billetter

Busselskap nekter å godta egne billetter

21. oktober, 2016
Prøver du å reise med appbillett hos Brakar for å ta buss Oslo–Hønefoss, nekter sjåførene å godta billetter fra eget selskap.
Nekter å godt appbillett på Brakar buss fra Oslo til Hønefoss

Nekter å godta appbillett på Brakar buss fra Oslo til Hønefoss

Kjøp ny billett og søk om refusjon for den gamle, er beskjeden busspassasjerene får når de viser frem «gyldig billett» på mobilen på Brakars busser fra Oslo til Hønefoss.

– Joda, det stemmer at folk må kjøpe ny billett hvis de vil være med på bussen, og så refunderer vi appbillettene i etterkant. Dette skyldes at denne linjen er delvis kommersiell, informerer Brakars kundesenter.

Dårlig kundeservice

– Dersom folk kan kjøpe reiser Oslo–Hønefoss via appen, så skal billettene være gyldige. Forbrukeren skal ikke bli pålagt å kjøpe en ny billett for å få reise, for så å måtte kreve den første refundert. Dette er en kamp som må tas mellom de ulike eierne av ruten, sier Ingeborg Flønes som er forbrukerservicedirektør hos Forbrukerrådet.

Hos Brakar mener de at kundene er orientert.

– Det står i vilkårene, som må godtas før appen kan brukes, at den ikke kan brukes på denne linjen, sier Kjersti D. Nordgård som er kommunikasjonsansvarlig hos Brakar.

– Juridisk sett kan Brakar ha sitt på det tørre når unntakene står med liten skrift i vilkårene, men det er dårlig kundeservice, sier Flønes.

 

Bilde av ansatt: Henrik Ebne
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 926 36 422
henrik.ebne@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel