Forside > Siste Nytt > Bankene slipper unna krav

Bankene slipper unna krav

3. oktober, 2014
Bankene gir dårlig informasjon om gode kredittkortrettigheter på sine åpne nettsteder.

I en stikkprøveundersøkelse vi har gjort hos åtte store banker som opererer i Norge, er det kun Sparebanken Vest som gir god informasjon om din mulighet til å fremme krav mot banken dersom du har handlet på kreditt, og selger ikke ivaretar sine forpliktelser.

Det er derfor ikke rart at de fleste forbrukere ikke har god nok kunnskap om fordelene med å bruke kredittkort når selger ikke gjør opp for seg. Kjøper du en vare eller tjeneste med kredittkort, kan du klage til kredittyter og få pengene tilbake, om du ikke får det som er avtalt.

Slipper unna krav

Undersøkelsen Forbrukerrådet gjennomførte før sommeren, viser at 84 prosent ikke fremmet krav overfor bank/kortselskap etter problemer med netthandel. Bankene slipper dermed unna krav fra forbrukerne på omtrent 3 mrd. kroner årlig utelukkende fordi forbrukeren ikke kjenner rettighetene sine godt nok. Det viser at det er et stort underforbruk av rettigheter ved bruk av betalingskort ved netthandel.

Netthandelen øker, og vi bruker kort som aldri før. Bare i første kvartal steg netthandelen med 20 prosent. Likevel er det få forbrukere som kjenner de gunstige reklamasjonsrettighetene de har når de bruker et kredittkort. Når forbrukeren først klager, opplever halvparten en positiv respons, og kun en av ti opplevde at kravet ble avvist av banken eller kredittyter. Det viser at det nytter å klage, og understreker viktigheten av å være klar over de gode rettighetene du har når du bruker kredittkort.

Bankkort. Foto.

Foto: Colourbox.com

Et tema for forbrukerøkonomene

De fleste banker har også forbrukerøkonomer med blogger og synlighet i media. Dette burde være et tema som flere av disse tok tak i. Bankenes forbrukerøkonomer har ikke brukt mye spalteplass på denne gode forbrukerrettigheten kunden har ved bruk av kredittkort.

Forbrukerrådet bruker mye tid på å informere om dette når forbrukerne tar kontakt. Vi har fått banker til å tilbakebetale store beløp til kunder som har blitt lurt av næringsdrivende, på bakgrunn av disse kredittkortrettighetene.

Forbrukerrådet forventer at bankene/kortselskapene blir langt bedre i å informere om gode forbrukerrettigheter ved bruk av kredittkort. Det gjør at forbrukeren kan være en bevisst aktør i markedet, noe som også vil bidra til et ekstra trykk mot svindel og useriøs virksomhet overfor forbrukerne.  Det hadde også vært forfriskende om bankenes forbrukerøkonomer bruker litt av tiden sin på å kommunisere dette til kundene sine til tross for at dette vil bety større utbetalinger fra bankene.

Utfordringen er herved gitt.