Forside > Siste Nytt > Det lønner seg å skilles fra banken

Det lønner seg å skilles fra banken

9. mars, 2014
Nordmenn holder trofast ut med banker og forsikringsselskap, selv om vi taper store beløp på det. Vi er heller ikke flinke til å slå opp med strøm- og teleleverandør, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

En undersøkelse fra Forbrukerrådet utført av TNS Gallup viser at rundt halvparten av oss har latt være å flytte eller reforhandle bank- eller forsikringstjenester de siste to årene. Tre av ti har ikke gjort det fordi vi ikke tror det er noe å spare.

– Da tar vi feil! Mange har mye å spare på å bruke forbrukermakten sin, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland. – Det er trist å la banken beholde de pengene som du kunne ha bruke på noe mye morsommere, sier hun.

Par ser på papirer med rådgiver. Foto.

Foto: Colourbox.com

Mye å spare

Mange har mye å spare. Likevel er det bare en av ti som flytter lønnskontoen, og én av tre som flytter boliglånet. Vi er flinkest til å bytte bilforsikring, men også her har bare fire av ti byttet selskap de to siste årene.

– Halvparten av oss tror nåværende bank eller forsikringsselskap er en god pengepartner. Slik er det som regel ikke.

Hvorfor godtar vi å betale altfor mye på boliglånet, ha en elendig rente på sparepengene og betale overpris for forsikringer, strøm og telefon?

– Fordi vi tror forholdet er bra. Vi føler oss knyttet til nåværende leverandører, og så tror mange at det ikke er så mye å spare.

For å vise at det er lett å bytte og mye å spare, arrangerer Forbrukerrådet kampanjen «bytt og spar!» hele den kommende uken. 14. mars kl 8-9 har Forbrukerrådet en «bytt og spar»-aksjon på Egertorget i Oslo og flere steder i landet.

– Mange har mulighet til å skaffe seg bedre betingelser, sier Flesland. Hun oppfordrer folk til å slå i bordet med de konkurransedyktige prisene de finner på Forbrukerrådets tjeneste finansportalen.no.
– Banken vil gjerne beholde deg som kunde. Derfor er det godt mulig de vil jobbe med forholdet og gi deg bedre betingelser når du sier at du er i tvil, sier hun.

Prøv nettdating

Å date en ny bank- eller forsikringspartner, oppleves som risikabelt, men det er lett, raskt og sikkert på Forbrukerrådets nettjeneste finansportalen.no. Her kan du rangere frierne etter hvor god rente de kan tilby, eller hvor gunstig premie forsikringsselskapene kan lokke med.

Forbrukerrådet er spesielt opptatt av at forbrukere skal flytte bankinnskudd. Her er det sprik mellom bankene, og mange forbrukere vet ikke at de har dårlige vilkår.

– Det er trist at forbrukere taper penger på innskuddene ved å være lojale mot feil bank, sier Randi Flesland. Forbrukerdirektøren oppfordrer forbrukere til å bruke litt tid på innskuddene og erfare hvor lett det er å bytte.

– Vi har også laget en egen app – «bankinnskudd» – som hjelper deg i gang med forhandlings- og bytteprosessen.

Gå mot strømmen

Forbrukerrådets undersøkelse viser også at vi holder ut med strøm- og teleselskapene, selv om mange taper på dette forholdet.

Det er gratis, og gjort på ti minutter å skifte strømleverandør på strømpris.no. Er telefon- eller bredbåndsabonnementet gammelt, er det sikkert for dyrt, men det er fort gjort å finne en ny tilbyder på telepriser.no.

Dessverre holder åtte av ti ut med strøm- og teleselskap, selv om det kan være mye å spare på å bytte jevnlig.

– Undersøkelsen viser at vi bør bli flinkere til å sørge for lønnsomme partnerskap med banker, forsikringsselskap og strøm- og teleselskaper, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Bytteundersøkelse 2014