Forside > Siste Nytt > Digipost som ekskluderer

Digipost som ekskluderer

2. april, 2014
Den siste tiden har tilnærmet to millioner norske innbyggere fått tilsendt brev fra Posten om at fremtidige offentlige brev vil bli sendt elektronisk.

Forbrukerrådet er blitt kontaktet av flere om brevet, som vi mener har manglende og misvisende informasjon.

Brevet lyder nærmest som om det fremover bare vil være mulig å kommunisere med det offentlige gjennom digitale postkasser. Vi får inntrykk av at hvis vi ikke sikrer oss en slik, vil vi miste muligheten til å motta brev fra det offentlige. Sånn er det selvsagt ikke. Posten har formulert seg uheldig, og det skaper unødvendig bekymring hos mennesker som ikke kan eller vil benytte digitale tjenester. Det er veldig bra at det offentlige nå har begynt å kommunisere digitalt med sine brukere. Likevel må det offentlige, på en annen måte enn det private, tilby sine tjenester slik at alle kan bruke dem. Selv om mye papir kanskje går i søpla, kan det være informasjon det er kritisk at vi mottar. Derfor må muligheten være åpen for at de som har behov for det, fortsatt kan motta brev i den fysiske postkassen.

Postkassestativ.Foto.

Foto: Colourbox.com

For de som ønsker å reservere seg:

  • Innbyggere som aldri har registrert sitt mobilnummer eller e-postadresse ved innlogging til en offentlig tjeneste på nett via ID-porten (de som aldri har hatt eller brukt en PC), vil få brev i posten som før.
  • Alle innbyggere som ønsker det, kan reservere seg mot å få brev tilsendt på nettet (digitalt). De vil da få brevene tilsendt i posten som før.
  • Du kan lese mer om din reservasjonsmulighet her, eller reservere deg direkte ved å skrive inn ditt fødselsnummer her.
  • Det er også mulig å reservere seg ved å ringe brukerstøtten til ID-porten på grønt nr. 800 30 300.

Selv om du velger at det offentlige skal kommunisere viktige ting til deg på papir, vil du kunne få andre meldinger fra det offentlige på SMS eller e-post hvis du har brukt den offentlige ID-porten i det siste. Dette kan være meldinger om brøyting i din gate, eller at du må koke vannet fordi det er en lekkasje i veien der du bor. Men du vil motta viktige vedtak og meldinger i den fysiske postkassen.

Drømmen er at vi alle kan kommunisere med offentlige virksomheter på et språk som er lett å forstå, og i et format som er lett å bruke. Så er det bare å håpe at informasjonen fremover blir mer lettfattelig og mindre forvirrende.