Forside > Siste Nytt > Dine rettigheter når stormen rammer

Dine rettigheter når stormen rammer

5. desember, 2013
Forbrukerrådet gir deg råd og veileding når stormen raser.

– Når varselet om storstormen kommer er det godt å vite at du har gode rettigheter som forbruker, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice.

Sitter du fast på flyplassen skal selskapet ta hånd om deg. Du kan ha rett på både mat og overnatting om uhellet er ute og flyet ditt blir innstilt eller forsinket. Du kan også be om ombooking til et seinere fly eller avbestille hele eller deler av turen.

Her kan du lese mer om flyrettigheter.

Du skal også bli tatt hånd om togselskapet om snøen tar linja. Du har rett på videre transport. Kommer du frem seinere enn 30 minutter på de fleste distanser så vil du ha rett på avslag i prisen (60 minutter for Oslo – Bergen/Kristiansand/Trondheim/Stavanger og Trondheim – Bodø).

Her kan du lese mer om togrettigheter.

Blåser huset ditt bort kan du be Naturskadefondet dekke det som forsikringen ikke tar. Husk å dokumentere og få vurdert skadene så fort som mulig.

Her kan du lese mer om Naturskadefondet.

Sitter du i tussmørket uten strøm over tolv timer har du rett på priskompensasjon av den som har ansvaret for strømnettet.

Her kan du lese mer om når strømmen går.

Alt dette kan du kreve selv om selskapene ikke rår over stormen, men andre omkostninger som uværet fører med seg må du sjekke med forsikringsselskapet ditt om du får dekket.