Forside > Siste Nytt > Dine rettigheter ved flystreik

Dine rettigheter ved flystreik

25. juni, 2018
Det kan bli streik ved norske flyplasser fra fredag 29. juni. Her er rådene våre.
Foto.Kvinne venter på flyplassen. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Følg med om din flyplass er rammet. Møt opp hvis du ikke har fått annen beskjed. Sjekk dine rettigheter enkelt ved å bruke vår tjeneste, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.

Sjekk dine flyrettigheter på 1-2-3

– Flyrettighetene er kompliserte å forholde seg til. Vi har derfor laget en tjeneste som enkelt lar deg sjekke dine rettigheter. Tast inn reisen, årsaken til hvorfor flyet er forsinket eller innstilt, og vips så vet du hva du har rett på, sier Høst.
Ved innstillinger, eller hvis flyet er over fem timer forsinket, kan du be om ombooking til neste fly, alternativ transport, pengene tilbake for billetten eller å utsette reisen. Siden det er streik, har du ikke rett på kompensasjon. Du har de samme rettighetene hvis en forsinkelse er på mer enn fem timer.

Du har rett på mat og drikke mens du venter på at flyet skal lette når det er forsinket, eller hvis du venter på nytt fly ved innstillinger. Forsinkelsen må være på over to timer før du kan be om mat på kortdistanser i Norge eller Norden, tre timer for reiser til Europa og fire timer for andre destinasjoner. Må du overnatte mens du venter på neste fly, har du rett på hotell med transport.

Her kan du lese om hvilke flyplasser som kan bli rammet.

Møt opp

– En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt, anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, sier Høst

Du finner informasjon om flyreisen din på avinor.no.

Vi kan hjelpe deg

Det koster ikke noe ekstra å ringe oss fra hele Europa på tlf. 23 400 500 for råd og veiledning.

Ta kontakt med flyselskapet om du ikke får det du har krav på. Det finnes klageskjema i flyrettighetssjekken. Kommer du ingen vei, kan du klage til Transportklagenemnda, hvis forsinkelsen eller innstillingen skjedd i Norge.

Forbruker Europa hjelper deg med din klage til flyselskapet og/eller klagenemnd hvis forsinkelsen eller innstillingen er skjedd i EU/EØS.