Forside > Siste Nytt > Du bruker vel proteinpulver?

Du bruker vel proteinpulver?

15. februar, 2016
Er proteinpulver veien å gå til en fin og veltrent kropp? For de aller fleste er dette bortkastede penger. For mange er det faktisk direkte usunt.
Mann som blander proteinpulver. Foto.

Foto: Colourbox.com

Proteinmyten

Det er et stort press på at man skal bygge muskler. Spesielt hos gutter. Det er liksom ikke nok at man trener. Helst skal man ha store, definerte muskler. Og veien dit er lettere om man tar proteinpulver, sies det.

Vi ser proteinpulveret overalt. I treningsstudioet, på nett, i blogger, i kiosken på gatehjørnet og i sportsbutikken. Er man sulten etter en treningsøkt, er det lettere å få tak i en proteinbar enn i et rundstykke.

Vi har gjort en undersøkelse som viser at nesten 25 % av gutter i alderen 16–18 år drikker proteinshaker. 15 % av disse bruker slike produkter daglig. Det gir grunn til å stoppe opp. For de aller fleste er dette bortkastede penger, og for mange er det direkte usunt.

Skjult reklame

Mange vet kanskje ikke at når treningsbloggere skriver om proteintilskudd, kan det skyldes at de får penger for å skrive om disse produktene. Flere nettsider med treningstips er også markedsføringskanaler for proteintilskudd. Med andre ord: Mye av det du leser kan dessverre være skjult reklame. Ved hjelp av bloggere, magasiner og andre som skriver om trening, har proteinpulver og andre sportsernæringsprodukter på kort tid blitt en lukrativ industri.

Vanlig mat gir nok protein

Faktum er at proteinbehovet enkelt kan dekkes ved å spise helt vanlig mat. Til og med om man skal bygge muskler, vil man få i seg nok protein ved å spise vanlig, variert mat.

I en jungel av informasjon om trening og ernæring kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å oppnå de resultatene man ønsker. Her er ett eksempel: En 16 år gammel gutt på 65 kg trenger 72 gram protein per dag (1,1 gram per kg kroppsvekt/dag). Om han spiser to grove brødskiver med gulost og drikker et glass melk til frokost og spiser en kyllingfilet med en halv brokkoli og ris til middag, har han faktisk fått dekket proteinbehovet sitt.

Idrettsutøvere har selvsagt økt proteinbehov. Nå spiser de fleste gutter mer enn dette på én dag, og derfor pleier de altså å få i seg mye mer protein enn det som finnes i disse to måltidene. De fleste spiser lunsj og kanskje noen mellommåltider også, og vil derfor få i seg mer enn nok protein til å dekke behovet knyttet til trening og fysisk aktivitet. De aller fleste får faktisk dekket behovet for protein gjennom vanlig kost.

Det er også en del ungdommer som velger å ta proteintilskudd i stedet for å spise mat. I så tilfelle får de ikke i seg alle de næringsstoffene som finnes i mat. Ikke minst for idrettsutøvere er det viktig med et variert kosthold for å dekke behovet for alle næringsstoffer.

På tide å avlive myten

Velger man likevel å kjøpe proteintilskudd, er det viktig å tenke igjennom hvor man kjøper proteinpulver, weight gainer og kreatin. Spesielt produkter som selges fra en del butikker på nettet, kan inneholde forbudte og helseskadelige stoffer.

Det er på tide å avlive proteinmyten. Spar pengene du bruker på proteinpulver, og bruk dem heller til å kjøpe god mat som inneholder både proteiner og andre næringsstoffer som kroppen også behøver.  Proteinpulver blir faktisk litt som å spise sukker rett ut av posen.