Forside > Siste Nytt > Du selger deg billig

Du selger deg billig

18. februar, 2014
Forbrukerne vil ikke at næringslivet skal lagre og bruke opplysninger om deg når du har handlet på nett eller fra mobil, forteller en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet. Personopplysninger er blitt nettets nye valuta.

– Forbrukerne må ha eierskapet til personopplysninger – og få vite hva som er lagret og hvem som får tilgang, mener Forbrukerrådet.  – De skal kunne reservere seg mot videreformidling av opplysninger om seg selv.

Vi selger oss billig: App-ene snoker på deg. Bank-app-er krever tilgang til kontaktliste, telefonlogg, stedsangivelse etc. for å fungere. De avslører dine handlevaner.

Person med laptop i parken. Foto.

Foto: Colourbox.com

Beskytter seg ikke

Forbrukerrådet har tatt tempen på dette markedet og laget rapporten «Du selger deg billig, om betalingsløsninger og personvern». Og vi har spurt forbrukerne om handelsstanden skal få lagre og bruke informasjonen vi gir fra oss når vi kjøper noe fra mobilen.

  • Bare 13 prosent av forbrukerne synes det er ok at handelsstanden samler inn personlig informasjon når vi handler på nettet eller fra mobilen
  • Bare en av tolv vet godt hvordan de skal beskytte personlig informasjon når de handler på nettet.
  • Og bare en av ti er sikre på hvilken informasjon som kan samles inn om dem når de handler på nettet eller fra mobilen.
  • Bare en av fem handler bekymringsløst på nett.

Det viser resultatene fra en meningsmåling Forbrukerrådet legger fram i dag.

Mobilen som bank er her allerede – og banker, kredittkortselskaper, teleoperatører står i kø for å lansere nye, kjappe og spennende løsninger som gjør både bankkort og PIN-koder overflødige. Du legger igjen elektroniske spor. Når de koples sammen, avslører de dine handlevaner.

I butikkenes databaser blir informasjon om alle dine mobilkjøp lagret. Disse opplysningene kan de fritt selge til utenforstående. Hvem har ansvaret for at personvernet blir ivaretatt for oss forbrukere? Er det oss forbrukere selv, myndighetene eller de som samler inn informasjon om oss?

Må kunne reservere seg

– Forbrukerne skal ha eierskap til personopplysninger, og få vite hva som er lagret og hvem som får tilgang til personopplysningene, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

– Vi mener også at personvernet skal fremkomme tydelig i salgsbetingelsene, og forbrukere må gi aktivt samtykke til at informasjonen brukes. Vi må også kunne si nei, uten å miste muligheten for å benytte tjenesten. Og uten å måtte betale ekstra for det, mener Forbrukerrådet.

– Nettbutikker som utgir seg for å være norske, må følge norsk lov og praktisere norske forbrukerregler.

– Bankene må satse på et effektivt betalingssystem for vår nye tid. Forbrukerne må få samordnede løsninger, som er brukervennlige, og som tar hensyn til personvernet, sier fagdirektør Jorge B. Jensen.

Dette mener forbrukerne
Rapport om betalingsløsninger og personvern