– Typiske henvendelser til Forbrukerrådet har vært om møbler og hvitevarer som har gått i stykker, eller det er uenighet om pris, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.
Siden 1. juli har vi kunnet mekle mellom forbrukeren og flyttefirmaet. Du trenger bare å ha forsøkt å løse saken på egen hånd først.
Håper flere klager med ny klagehjelp
Undersøkelsen viste at bare litt under halvparten av de som var misfornøyd med flyttingen, klaget. Det kan komme av dårlige klagemuligheter:
– Vi vet at rettferdighet er viktig for forbrukere. Vi vet også at en lett tilgjengelig og gratis klagehjelp fører til at flere vil prøve saken sin. Vår nye meklingsordning vil forhåpentligvis føre til at flere misfornøyde forbrukere får det de har rett på, sier Flønes.
Her kan du lese mer om vår nye meklingsordning.
Forbrukerrådets flyttetips
Det beste er selvfølgelig å unngå konflikt. Vi har derfor noen råd til deg som vil bestille flyttefolk:
- Tenk ut hva du trenger hjelp til, og hva du kan gjøre selv.
- Be om et detaljert tilbud med totalpris fra minst tre flyttebyråer.
- Sjekk byråenes rykte på internett og i Brønnøysundregistrene.
- Skriv kontrakt med totalpris og alle forbehold og vilkår.
- Hvis noe går galt, klag skriftlig med én gang.
- Klag saken videre til Forbrukerrådet hvis det ikke løser seg.
Her kan du lese mer om flyttetjenester.