Forside > Siste Nytt > En av tjue tenker ikke på mobilregningen i ferien

En av tjue tenker ikke på mobilregningen i ferien

28. juli, 2015
En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, viser at fem prosent av de spurte ikke tar forholdsregler for mobilbruk når de reiser i utlandet.

– Det er blitt billigere å bruke mobiltelefonen i utlandet enn tidligere. Likevel kan mobilregningen bli svært høy hvis man ikke tar noen enkle forholdsregler, advarer direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

I fjor viste en lignende undersøkelse at åtte av ti var redd for høye telefonregninger etter tur i utlandet.

– Vi forstår det slik at flere er oppmerksom på problemet nå enn året før, og det er en gledelig utvikling, legger Flønes til.

Mann snakker i mobil ved stranda. Foto.

Foto: Colourbox.com

Makspriser i Europa

Det er nå innført makspriser i EU/EØS. Operatøren kan ikke ta mer enn 2,03 kroner minuttet for en samtale. Pristaket for å sende en tekstmelding er 64 øre, og for datatrafikk er maksprisen på 2,14 kroner for en megabyte.

– Selv om dette høres rimelig ut, kan en regning fort øke mange ganger. Tommelfingerregelen er at SMS er billigst, telefonsamtaler dyrere og datatrafikk bør du unngå, sier Ingeborg Flønes.

Allerede neste år vil mobilbruk i ferien bli enda billigere. 30. april 2016 justeres prisene ytterligere nedover, og fra 1. juli i 2017 er det ikke lov til å kreve ekstra betaling for telefoni og databruk i EU/EØS

Les mer på Nasjonal kommunikasjonsmyndighet sine sider.

Sjekk med teleoperatøren

Skal du reise utenfor EU/EØS, bør du sjekke prisene for samtale og datatrafikk på feriemålet. Se også etter tilbud og pakker for samtaler og datatrafikk. Det lønner seg.

– Datatrafikk er dyrt. Det kan koste hundrevis av kroner å lese én nettavisside. Har du ikke en god roamingavtale, bør du finne andre løsninger; som gratis wi-fi på hotellet eller å kjøpe et lokalt simkort for databruk, anbefaler Flønes.

For de som skal til sjøs, er det viktig å være særlig observant. I internasjonalt farvann, noen få hundre meter fra land, er det lovløse tilstander. Trafikken går over satellitt, og du har ikke noe sikkerhetsnett med pristak.

– Tar du ferge mellom Norge og Europa, eller drar på cruise i Middelhavet, så kjøp telefon- og internettilgang om bord, hvis det ikke er inkludert. Alternativet er å ta fullstendig ferie og legge mobilen i kofferten til du er på land. Hvis ikke, kan regningen bli svært høy, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Klagehjelp

Du kan klage på telefonregningen din til operatøren, hvis du mener du har blitt belastet for mer enn avtalt.En epost holder. Du har lov til å holde tilbake betaling for den delen av regningen som du mener er feil. Gi operatøren en svarfrist på fjorten dager. Dersom du ikke når fram med klagen, eller du ikke får svar på din henvendelse innen to uker, kan du bringe saken inn til behandling i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Tips for mobilbruk i utlandet

  • Sjekk prisene, og gode tilbud, for mobilbruk i utlandet hos operatøren din og andre tilbydere.
  • Slå av datatrafikk når du passerer grensen.
  • Bestill hotell, og bruk kaféer, med gratis wi-fi.
  • Kjøp eventuelt et lokalt sim-kort for datatrafikk.
  • Forbrukerrådet kan hjelpe hvis du er uenig i telefonregningen.
Befolkningsundersøkelse om mobiltelefonbruk 2015