Forside > Siste Nytt > Endelig lettere å parkere lovlig

Endelig lettere å parkere lovlig

6. juni, 2014
Regjeringen har nå foreslått et mer forbrukervennlig regelverk for parkering. – Endelig, sier Forbrukerrådet, som skal servere samferdselsministeren kake som takk.

Fredag 6. juni gikk Forbrukerrådet ut i ni norske byer for å fortelle om våre krav til endelig regelverk, og for å feire at mange av dem er på plass i forslaget. Samtidig ga vi bilistene en hjelp for å unngå bot: en klype til å feste billetten riktig vei i frontruta. Den hyppigste grunnen til bot er nemlig at gyldig billett ligger feil vei. På aksjonen i Oslo hadde vi kakefeiring med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Vi lovet nemlig sjokoladekake hvis han gjorde noe med saken.

Frontvindu på en bil med en parkeringsbillett. Foto.

Foto: Colourbox.com

Vanskelig å være lovlydig

Forbrukerrådet har ventet i en årrekke på nye regler som gjelder uansett hvem som eier parkeringsplassen.

– I dag er det rett og slett vanskelig å sikre meg at jeg parkerer lovlig – reglene er uoversiktlige, og varierer fra plass til plass. Svært mange har fått en gul lapp under vindusviskeren, uten å ane at de har gjort noe galt, så dette er kjærkomment for alle bilister, slår forbrukerdirektør Randi Flesland fast.

Enkelt og rettferdig

Du skal nå slippe å få sjokk over høye bøter etter parkeringsselskapets innfall, og størrelsen på boten skal stå i forhold til feilen du har gjort.

– Glemmer du å trekke lapp på en gratis plass, skal det koste 300 kroner. For vanlige feil vil det stå 600 kroner på den gule lappen, mens du må ut med 900 kroner for feilparkering på plasser for forflytningshemmede. Dette er et logisk system, som vil være mer i samsvar med folks rettferdighetssans, konstaterer Flesland.

Hvis du har betalt, men slumpet til å legge lappen feil vei i frontruta, skal du slippe gebyr, ifølge forslaget.

– Dette er et viktig signal. Parkeringsvaktene skal ikke straffe dem som har oppført seg skikkelig og betalt, de skal gå etter dem som parkerer feil med vilje, understreker Flesland. Hun mener at regjeringen viser evne til å rydde opp i en bransje som delvis er preget av vill vest ved å sikre at parkeringsvakter får opplæring, og at selskap som bryter reglene kan få bøter, eller ikke få drive videre.

– Det er ett krav vi ikke ser i forslaget, og det er at du må ha konsesjon for å drive et parkeringsselskap, og det vil vi påpeke i vårt høringssvar, lover Forbrukerrådets direktør.

Kontant betaling

Regjeringen stiller også krav om at du ikke skal måtte ha kontanter for å gjøre opp for deg, men for eksempel kunne betale for parkering med telefonen din. Det skal også bli slutt på at kommunene er pålagt å kreve forskuddsbetaling.

– Dette er fremtidsrettet og kundevennlig. Da betaler du for den tiden du faktisk står parkert. Det er mer rettferdig, og vil helt klart forhindre mange unødige konflikter. Vi håper derfor at regjeringen vil gå enda lenger, og gjøre det obligatorisk å tilby etterskuddsbetaling, sier Randi Flesland.

Bedre klagemuligheter

I dag er det svært vanskelig å klage hvis du er uenig i en parkeringsbot. Bare én av fire parkeringsselskaper er med i klagenemnda, til og med flere kommunale selskap står utenfor. Er selskapet som ga deg boten ikke med i nemnda, har du ikke annet valg enn å gå til retten.

Det er en altfor kostbar og tungvint vei for bilisten, sier Flesland, som tror det fører til at veldig mange dropper å klage. Hun er glad for at nemndsmedlemskap nå blir obligatorisk for alle, og at regjeringen også foreslår at nemnda skal driftes uavhengig av bransjen.

– Vi håper det betyr at klager på parkeringsbøter innlemmes i Transportklagenemnda sammen med klager på andre transportområder, sier Flesland.