Forside > Siste Nytt > Energidrikk + barn = usant

Energidrikk + barn = usant

20. mai, 2015
Energidrikk og barn er en svært dårlig kombinasjon.

Det høye koffeininnholdet er ikke beregnet for små kropper, og det er heller ikke det høye sukkerinnholdet. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke roper varsko om høyt konsum blant barn og unge. Hvorfor ser vi da at produsenter av energidrikker aktivt markedsfører sine produkter der barn og unge ferdes, slik som på idrettsarrangementer? Flere bør reagere.

Kjære idrettslag

Når energidrikk markedsføres og selges på idrettsarrangementer for barn, er dere med på å gjøre tilgjengelig et produkt som ikke er ment for deltakerne. Med en liten pott lommepenger, løper barn rundt og nyter friheten. Er det barnas ansvar å skjønne at det som selges på cupens kiosker ikke er bra for dem? Eller er det foreldrenes, de som sitter hjemme og gleder seg til poden kommer hjem fra helgens cup? Med energidrikk til salgs i kioskene bidrar dere til å normalisere, og oppfordrer til, forbruk av et potensielt helseskadelig produkt. Er ikke en del av idrettens oppgave å bidra til en sunn livsstil, særlig for barn og unge? Ikke la dere lure av attraktive tilbud, men hold fokus på helheten.

Kjære energidrikkprodusenter

Energidrikker blir stadig mer populært blant barn og unge, og utviklingen er skremmende, syns både Mattilsynet og Folkehelseinstituttet. Produsentenes egen forening, Bryggeri- og drikkevareforeningen ved direktør Petter Nome, har til og med understreket at energidrikker ikke er beregnet for barn. Hvorfor lytter dere ikke? Hvorfor er dere til stede på cuper og arrangementer for barn? Dere har et samfunnsansvar, akkurat som idretten. Bidra ikke til at barn og unge etablerer vaner som er uforenelige med god helse. Vi skjønner at dere ønsker å knytte til dere nye forbrukergrupper. Men når dere har valgt å selge produkter som ikke er beregnet for barn, ville det være mer redelig å rette markedsføringsaktivitetene mot voksne.

Kjære helseminister Bent Høie og kulturminister Thorhild Widvey

Kan ikke dere to snakke sammen om hvordan dere kan følge opp kommersielle aktørers tilstedeværelse på barnearrangementer? Særlig når det som tilbys er helseskadelig for barn. Er det verdt å betale prisen det har når disse får fri tilgang til barna våre? Som politikere har dere et ansvar for å beskytte svake grupper, som barn. I tillegg kan dere sørge for at vi forbrukere får nok informasjon til å ta gode valg: Kanskje bør energidrikker merkes tydeligere med advarsler? Vanlige folk vet ikke hvor mye koffein disse inneholder, eller hva som er trygt for barn eller voksne.

Kjære foreldre

Når barna deres er på arrangementer i regi av idrett og kultur, er det lov å reagere på hva som tilbys av mat og drikke. Men det er ikke alltid enkelt å vite hvor grensene skal gå. Energidrikk er ikke bra for barn, så si gjerne ifra til arrangørene hvis dere ser at dette selges på arrangementer der deres barn deltar. Slik bidrar dere til økt bevissthet.

Det er vårt felles ansvar

Det er et felles ansvar å beskytte barn mot produkter som kan være helseskadelige, slik som søte energidrikker. Klarer ikke bransjen å tøyle seg, må det kanskje regler til. Litauen annonserte i 2013 at de ville forby salg av energidrikker til barn under 18 år. Den amerikanske legeforeningen mener markedsføring av energidrikk mot barn og ungdom under 18 år må forbys. Vi kan alle gjøre noe, men ansvaret hviler aller tyngst på politikernes skuldre.