Forside > Siste Nytt > Enklere å klage på bussen

Enklere å klage på bussen

12. november, 2015
Norske forbrukere er opptatt av rettferdighet, men å klage til et stort kollektivselskap kan være en bøyg for mange. En ny nemnd, som man kan gå til hvis man ikke blir hørt, kan være en god løsning.

– Nå er det klart at det kommer en klagenemnd for busspassasjerer. Den vil bli lagt til Transportklagenemnda som allerede eksisterer i dag. Fra før kan nemnda ta saker som gjelder tog og fly. Vi har jobbet med å få til en nemnd for busspassasjerer siden 2005, og vi er glade for at det nå vil bli en egen nemnd for bussreiser, sier regiondirektør Helga Skofteland.

Busskilt.Foto.

Det er ennå ikke klart når nemnda kan behandle bussrettigheter, men formalitetene er på plass. I mellomtiden kan Forbrukerrådet mekle mellom deg og busseselskapet.

Her finner du klageskjema til Forbrukerrådet.

Stadig bedre bussrettigheter

Rettighetene for bussreisende har blitt stadig bedre det siste tiåret. De fleste kan nyte gode reisevilkår som er innført de fleste steder i landet.

– Reisegarantien kan gi deg rett til utlegg til blant annet drosje, hvis busselskapet ikke lykkes i å sette opp alternativ transport. Du kan også få dekket større regninger som overnatting, men da må busselskapet bære skylden alene, sier Helga Skofteland.

Her kan du lese mer om bussrettighetene dine.

Tips når bussen ikke kommer

  • Sjekk vilkårene til busselskapet på nettet.
  • Spar på kvitteringer for utlegg.
  • Klag til busselskapet.
  • Forbrukerrådet kan mekle.