Forside > Siste Nytt > Etterlyser bedre informasjon til kollektivreisende

Etterlyser bedre informasjon til kollektivreisende

28. januar, 2014
Forbrukerrådet har sett på utfordringer uerfarne kollektivreisende møter i norske storbyer. Hvor enkelt er det egentlig å orientere seg om billetter og priser når du skal reise med buss?

– Det skal være enkelt å velge å reise kollektivt. Da må det også være enkelt å finne billettinformasjon og priser, både for erfarne reisende og for de som ikke reiser kollektivt til vanlig, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har testet informasjonen i fire byer. Best ut kom Trondheim og Oslo, mens Bergen og Stavanger har et stort forbedringspotensial.

Folk på buss. Foto.

Foto: Colourbox.com

I Trondheim er det på de fleste bussholdeplasser god informasjon om priser og hvordan man kan kjøpe billett før reisen, men det er et forbedringspotensial, særlig i områdene rundt sentrum. Også rundt Oslo mangler det informasjon på holdeplassene, men om bord på bussene er den derimot bedre. I Bergen er det på holdeplassene vanskelig å finne priser og hvordan man kan kjøpe billett på forhånd, også i sentrum. På bybanestoppene er informasjonen mye bedre. I Stavanger var det kun enkeltvis generell informasjon om billetter, men ingenting om priser og forhåndskjøp av billett.

Forbrukerrådet understreker viktigheten av at billettinformasjonen må være like god på alle holdeplasser.

– Det er viktig ikke å glemme informasjon på holdeplassene utenfor sentrum, for der er holdeplassen gjerne eneste informasjonskilde, sier Haabeth Rygg.

I samtlige fire byer som er med i testen, koster det mer å kjøpe billett i om bord på bussen, enn å kjøpe før reisen.

– Når billetten er dyrere om bord, må det informeres om dette på holdeplassene, samt hvor og hvordan billetter enkelt kan kjøpes på mobil eller hos utsalgssteder i nærheten, sier Haabeth Rygg.

Enkel reise

For at det skal være enkelt å reise kollektivt, må det være enkelt å kjøpe billett. De fleste kollektivselskap bruker egne navn på ulike billettyper, som en del av merkevarebyggingen. Noen av ordene som brukes på ulike billettyper er selvforklarende, slik som «mobillett», «reisekonto» og «reisepenger», men «T-kort verdi», (Trondheim) «Fleksiskyss» (Bergen) og «Kolumbuskort» (Stavanger) kan være forvirrende for nye reisende eller tilreisende.

Haabeth Rygg er ikke i tvil om hva som skal til for å gjøre kollektivreisen så enkel som mulig for alle:

– Billettinformasjon må være tilgjengelig på alle holdeplasser og den må være kort, konsis og kunderettet, sier hun.

Om testen:

Forbrukerrådet har observert uerfarne kollektivreisendes møter med AtB (Trondheim), Ruter (Oslo), Skyss (Bergen) og Kolumbus (Skyss) en dag i november/ desember 2013. Testen viser hvilken informasjon reisende med kollektivselskapene møter og hvordan tilgjengeligheten til billetter er. Forbrukerrådet har ikke undersøkt alle holdeplasser og reisemåter i byene, men har benyttet flere busser og holdeplasser både i sentrum, ved knutepunkter og i boligområder.

Brukervennlige billettsystem rapport Forbrukerrådet