Ferieøkonomien går i vasken for mange
12. mai, 2020
Forbrukerrådet er skuffet og overrasket over at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett viderefører en frist på tre måneder for tilbakebetaling av kansellerte pakkereiser.
I forkant av revidert statsbudsjett forventet Forbrukerrådet at regjeringen ville reversere endringen i tidsfristen på tre måneder, slik at folk får refundert det de har betalt for pakkereiser etter 14 dager. Under fremleggelsen av revidert statsbudsjett ble tremånedersfristen videreført. Dette betyr at folk likevel må vente i tre måneder på å få tilbake penger for kansellerte reiser.
– Forbrukerrådet er svært skuffet. Dette betyr at mange familier vil få svært dårlig økonomi i sommer, i tillegg til at ferien ikke blir noe av. For mange dreier dette seg om tusenvis av kroner, sier Inger Lise Blyverket, som er direktør i Forbrukerrådet.

Glemmer forbrukerne
Staten legger milliardbeløp på bordet for å redde pakkereiseselskapene, mens forbrukerne – i stor grad barnefamilier – glemmes.
– Det er bra at regjeringen får på plass en låneordning for reiseselskapene, slik at de kan innfri sine forpliktelser. Forbrukerrådet forventer da at bransjen innfrir sine forpliktelser overfor forbrukerne. Det er ikke greit at forbrukerne nedprioriteres og må vente i månedsvis på refusjoner de har krav på, sier Blyverket.
Svekker tilliten
– Regjeringens forslag svekker folks tillit både til reisebransjen og myndighetene, sier Blyverket som vil ta dette opp med forbrukerministeren.
– Forbrukerrådet setter sin lit til at Stortinget reverserer denne beslutningen, slik at folk får tilbake pengene før sommeren, sier Blyverket.

Henrik Ebne
Kommunikasjonsrådgiver forbrukerrettigheter