Forside > Siste Nytt > Fikk eksem og søvnproblemer etter fakturatrakassering

Fikk eksem og søvnproblemer etter fakturatrakassering

15. mars, 2016
Fokusgrupper Forbrukerrådet har gjennomført med dem som ble rammet av grunnløse regninger, og inkassokrav, fra helsekostfirmaet Uno Life i 2014 viser at saken har satt dype spor.

Inkssoregning.Foto

— Undersøkelsen viser at vi ikke skal ta lett på frykten grunnløse inkassokrav kan utløse, sier direktør Randi Flesland.

 I den kvalitative undersøkelsen sier forbrukerne at de ble stresset, sinte og redde da de mottok ugyldige inkassokrav fra Uno Life og brev om mulig innkalling til forliksrådet.

— Det å motta inkassovarsel utløste usikkerhet og bekymring omkring fremtidig økonomi – de ble redde for å få anmerkninger og redusert låneevne i fremtiden. Noen ble også redde for å miste jobben. Noen fortalte om psykosomatiske stressreaksjoner, som eksem og søvnproblemer, legger hun til.

 Her kan du lese om dine inkassorettigheter.

Kjente merkevarer misbrukt for å lure folk inn i dyre abonnementer

Mange forbrukere ble kontaktet av Uno Life etter å ha deltatt i en konkurranse på internett, kan direktøren fortelle:

— Konkurransene ga inntrykk av at de var arrangert i samarbeid med aktører som VG, Se og hør, Dagbladet, og Rema 1000 – etablerte merkenavn folk har tillit til. Slik fikk de en følelse av trygghet og fylte inn telefonnummeret sitt i forbindelse med konkurransen. Det var det dessverre ikke grunn til, for etterpå ringte Uno Life dem opp for å lure dem inn i dyre abonnementer, sier Randi Flesland.

Her kan du lese om hvorfor du må være skeptisk til gratiskonkurranser på nettet.

Ble ikke trygge før de fikk kontakt med Forbrukerrådet

Undersøkelsen viser at det er behov for Forbrukerrådet når folk føler seg overkjørt. Først da forbrukerne fikk kontakt med Forbrukerrådet, følte de seg trygge på at saken ville ordne seg, og de slappet av. Da hadde saken for mange pågått i flere måneder. Deltakerne i fokusgruppene uttrykker stor takknemlighet for hjelpen de fikk.

— Det kan forklare hvorfor vi fikk så mange telefoner og klagesaker etter hvert som saken ble kjent i media. Da følte de som ble rammet seg ikke lenger alene. Mange var flaue over at de hadde «latt seg lure», og snakket ikke med sine nærmeste om saken før de leste om den på nettet eller i avisen, sier Flesland.

Her kan du ta kontakt med oss om du har problemer.

Rapport fra Uno Life fokusgrupper 2016