Forside > Siste Nytt > Fjerning av verditakst på bolig er dårlig nytt for forbrukerne

Fjerning av verditakst på bolig er dårlig nytt for forbrukerne

29. april, 2016
Eiendomsmeglere i Oslo-området har varslet at de nå skal droppe verdi- og lånetakst på boliger. Meglerne selv ønsker å gjøre denne jobben, ikke som i dag, hvor takstmennene gjør det. Dette er dårlig nytt for forbrukerne. Forbrukerrådet advarer sterkt mot dette.

Kjøp av bolig er kanskje den viktigste og mest kostbare investeringen folk gjør i livet. Derfor er det viktig at bolighandelen foregår i trygge rammer.

Skvises takstmannen ut, så øker utryggheten i bolighandelen både for selger og kjøper. Forbrukerne blir da prisgitt eiendomsmeglernes egne vurderinger, feil og manipulasjoner i form av lokkepriser. Meglerne har ikke den byggkompetansen som takstmennene har.

Par ser på hus i katalog. Foto.

Foto: Colourbox.com

Boligmeglerne sier selv at de ikke har kompetanse

Alle som har fulgt med i boligmarkedet på Østlandet det siste året, vil ha lagt merke til hvordan mange eiendomsmeglere har lagt seg lavere i prisantydning enn den markedsverdien takstmannen har kommet frem til. Det er svært oppsiktsvekkende i et stigende marked.

Samtidig får vi i Forbrukerrådet til dels rasende henvendelser fra forbrukere som opplever lokkeprising fra meglerne. Boligkjøpere byr prisantydningen eller over, men får likevel ikke kjøpt. Du må by enda høyere, er meglerens budskap.

Og nå vil meglere – de som bommer på prissetting og bruker lokkepriser – skvise takstmennene vekk fra å gi verdivurdering. «Av hensyn til forbrukerne», sier de. Hvor troverdig er egentlig dette?

Meglerforetakene har koordinert aksjonen som skal sikre meglerforetakenes inntekter og eneveldige makt over bolighandelen. Forbrukerrådet advarer sterkt. Årsakene er:

  • Både kjøper og selger er tryggere når også takstmannen vurderer markedspris. Skal selgeren ikke ha tilgang til annen verdivurdering av eiendommen enn megler?
  • Meglere bommer oftere og har et frynsete rykte for manipulasjon av markedet gjennom lokkepriser.
  • Eiendomsmeglere mangler kompetanse på bygg. Meglere er gode på reklame og på tinglysing. Men forbrukere som har prøvd å holde meglerforetaket ansvarlig for feil og mangler, kjenner jo igjen standardsvaret fra meglerforetakene: «Eiendomsmegleren har ikke kompetanse på bygg og byggetekniske forhold og kan ikke holdes ansvarlig».
  • Samtidig klager meglere gjerne høylytt og gjennom media på takstmenn – som de selv har plukket ut og bestilt – dersom takstmannen på sitt minioppdrag for 4000 kroner ikke har oppdaget alt – mens de selv beregner seg 80 000–90 000 for noen få timers arbeid. Selv om eiendomsmeglerforetakene krever 2–3 ganger så høy timelønn som takstmannen, så er altså takstmannen bedre.

 

Hvorfor skal vi forbrukere bli presset til å akseptere løsninger som både er dyre og dårlige?