Forside > Siste Nytt > Vi vil vite tilstanden på boligen vi byr på

Vi vil vite tilstanden på boligen vi byr på

2. desember, 2014
Bolighandelen i Norge er utrygg.

Vi i Forbrukerrådet har jobbet i 40 år for å rette på dette. Vi er overbevist om at de nye reglene som innføres fra nyttår, vil gjøre det mye tryggere å kjøpe bolig.

Konfliktnivået rundt boligsalg vil bli dempet.

Den som skal selge, gjør veldig lurt i å forholde seg til hva forbrukerne vil ha, hvis ikke risikerer selgeren å gå glipp av bud. I dag tvinges jo folk til å by på boliger med enkle verdi- og lånetakster, fordi nesten alle boliger som selges i en del markeder bare har denne overflatiske informasjonen.

En boligsalgsrapport gir kjøperne økt valgfrihet og tryggere grunnlag for valgene.

To menn ser på bygningsplaner. Foto.

Foto: Colourbox.com

Boligkjøperne støtter reformen

Og i sommer spurte vi folket: Ønsker du at en takstmann skal gå grundig gjennom tilstanden på din neste bolig før du legger inn bud? 88 prosent ønsket det. Det er faktisk sjelden at det norske folk er så enig som dette i en aktuell sak som er oppe til debatt.

På spørsmålet om de ønsker at en takstmann skal gi sin vurdering av markedsverdien, er svaret også overbevisende – hele 80 prosent var enig.

Det kan altså ikke herske noen tvil om at boligkjøperne vil ha den reformen Forbrukerrådet har kjempet fram, tidvis til sterk motstand fra krefter innen eiendomsmegling. Men heldigvis har også Norges Eiendomsmeglerforbund etter 2009 blitt en god alliansepartner på det overordnede prinsippet.

Ingenting er bedre enn det!

Vi har god grunn til å tro at Boligsalgsrapporten blir standard i Norge for boliger som omsettes etter 1.1.2015.

Finanstilsynet avklarer

Og vi i Forbrukerrådet har rost Finanstilsynets avklarende svar til Eiendom Norge da de spurte om tilstandsvurdering.

–Tilstandsvurdering er en fordel for selger og kjøper i de aller fleste tilfeller, skrev Finanstilsynet. De slo fast at dersom eiendomsmegler fraråder boligsalgsrapport, må det være ut fra en konkret og individuell vurdering (som megleren må ta ansvar for).

Tilsynet lukket samtidig døren for useriøse aktører som kanskje trodde at å stå utenfor Eiendom Norge ville gi dem fritt leide til å markedsføre boliger med mindre faktainformasjon enn normalt i bransjen.

Forbrukerrådet er tilfreds med svaret fra tilsynet – og den siste måneden har vi pushet på bransjeaktørene.

Men det er fortsatt et stort informasjonsbehov der ute, både blant forbrukere, og i mediene – og trolig også blant eiendomsmeglere.