Forside > Siste Nytt > For dårlig av nettbutikkene

For dårlig av nettbutikkene

14. november, 2013
Forbrukerrådet har undersøkt om nettbutikkene oppfyller kundenes lovbestemte rettigheter, og er ikke tilfreds med resultatet.

I år vil trolig flere enn noensinne gjøre unna juleshoppingen via nettet. Det gir effektiv tilgang til et stort utvalg varer, men Forbrukerrådets Ann Hege Skogly er bekymret for kundenes rettigheter.

Må skjerpe seg

– Vår undersøkelse viser at nettbutikkene ennå ikke gir forbrukerne det de har krav på. Handler du på nettet, skal du nemlig få lov til å angre deg – det er lovens klare tale. Og butikken skal legge til rette for det, understreker kommunikasjonsrådgiveren i Forbrukerrådet. De skal sende deg et utfylt skjema, som du kan returnere sammen med genseren du ikke likte, eller manualene du allikevel ikke har lyst til å trene med.
I Forbrukerrådets undersøkelse svarte 17 prosent at de ikke hadde mottatt et slikt skjema sist de handlet på internett, mens 14 prosent ikke kunne huske om de hadde fått det. Det er et klart brudd på selgerens forpliktelse etter angrerettloven. I fjor testet Forbrukerrådet om nettbutikkene ga informasjon om angreretten på nettsidene sine, og her feilet hele 25 prosent. Forbrukerrådet ber nå nettbutikkene om å skjerpe seg.

– Vår erfaring er at feilene skyldes uvitenhet, snarere enn unnaluring. Men du har et profesjonelt ansvar når du driver forretning, og må sette deg inn i forbrukerrettigheter like mye som regnskap og momsforpliktelser, poengterer Skogly.

14 dagers angrerett

Årsaken til at vi har angrerett, er at skjermbildet kan lyve, samt at netthandelen kan bli vel impulsiv, men du behøver ikke å oppgi noen grunn i det hele tatt.

– Når du pakker opp vasen som var så lekker på nettsiden, kan det hende du synes fargen er gyselig,  eller at nettbrettet til tante tok for mye av budsjettet. Da må du si ifra at du angrer før det har gått 14 dager, opplyser Ann Hege Skogly.

Angreretten gjelder for øvrig også når du handler på andre måter uten å få undersøkt varen skikkelig, for eksempel ved dørsalg eller messer.

– Når du returnerer varen, må den være uskadet og pakket forsvarlig. Returporto må du betale selv, så sant du ikke har kjøpt av en telefon- eller dørselger. Du kan gjerne ha prøvd en kjole på foran speilet, men skal du returnere den, kan du ikke bruke den på julebordet først, forteller Skogly.
På forbrukerrådet.no kan du lese om unntak og presiseringer av angreretten. Du kan også sjekke om nettbutikken er pålitelig, og se hvordan du kan betale på en sikker måte.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført som en omnibusundersøkelse i Norstats respondentpanel, som består av cirka 83.000 nordmenn. Primært er disse rekruttert via landsrepresentative telefonundersøkelser. Utvalget blir trukket tilfeldig og proporsjonalt i forhold til den enkelte landsdels befolkningstall og kvoteres på kjønn og fylke. Resultatene er veiet på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk. Intervjuene ble gjennomført pr. e-post/ web i perioden 15. – 21. oktober 2013. Det ble totalt gjennomført 1000 intervju.

Utdrag rapport omnibusundersøkelse okt 2013