Forside > Siste Nytt > Forbrukeråret 2013

Forbrukeråret 2013

22. desember, 2013
I år feiret Forbrukerrådet 60 år, og jubileumsåret har vært fylt av viktige forbrukersaker. Bursdagsgaven vi ønsket oss mest fikk vi i Høyesterett, der en enstemmig og knusende avgjørelse sa at DNB måtte betale Ivar Petter Røeggen tilbake alt han tapte på sin investering. Norske småsparere har så langt fått tilbakebetalt over en halv milliard kroner.

Forbrukerrådet førte Røeggen-saken som en prinsippsak på vegne av alle andre småsparere. Seieren i Høyesterett utløste en opprydding av det tidligere uforsvarlige salget av lånefinansierte strukturerte (såkalte) spareprodukter.

Stoltenberg-regjeringen lanserte i år en proposisjon for etablering av gjeldsregister, med de nødvendige posteringene i det etterkommende statsbudsjettet. Det virket først som om forslaget ble lagt på is av den nye regjeringen, men statsråd Solveig Horne lover så snart som mulig å komme med forslag til et bedre gjeldsregister. Vi ønsker et solid register som fører til mer ansvarlige utlån, og som samtidig ivaretar personvernet på en god måte. Vi venter spent på det nye forslaget.

Finansmarkedsmeldingen 2013 ivaretar de siste kravene Forbrukerrådet fremmet i Finanskriseutvalget. Dermed høstes de siste fruktene av den tunge innsatsen vi la ned for å sikre forbrukernes interesser i kjølvannet av finanskrisen.

I vinter lanserte Forbrukerrådet tjenesten hvakostertannlegen.no, som enkelt hjelper deg å finne prisene på forskjellige tannbehandlinger. Initiativet kom fra regjeringen ved helse- og omsorgsministeren. Utviklingen er finansiert av Helse- og omsorgsdepartementet, og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har hatt ansvaret for prisopplysningsforskriften som pålegger tannbehandlere å levere inn data til nettsiden. Besøk siden før du går til tannlegen neste gang.

Byttedagen i januar strømmet forbrukerne til finansportalen.no for å sjekke om de kunne få bedre avtaler for bank og forsikring. Flere enn 25 000 forbrukere fant veien til nettsiden i løpet av TV-sendingen på NRK2. Det er sannsynlig at en gjennomsnittlig familie kan spare om lag 8000 kroner på å finne bedre avtaler her.

Forbrukerrådet har i år gransket garantivilkårene til de 20 største bilmerkene i landet, og her kan du se den fulle oversikten over norske bilgarantier. Som følge av undersøkelsen har både Citroën og Honda innført mer forbrukervennlige garantivilkår.

Handlingsplan for giftfri hverdag er en viktig sak for oss alle. Høsten 2011 lanserte Forbrukerrådet appen Hormonsjekk, som setter oss som forbrukere i stand til å sjekke kosmetikk og hygieneprodukter for hormonforstyrrende stoffer. I vårt pågående arbeid med å dokumentere hvordan vi eksponeres for kjemikalier har vi i 2013 testet hermetisk mat, solkrem og luft i barnerom. Testene viste at vi hver dag eksponeres for et stort antall kjemikalier fra mange forskjellige kilder som leker, kosmetikk, elektronisk utstyr, byggevarer, mat og medisiner. Testene har i etterkant skapt mye debatt – og i mai arrangerte Forbrukerrådet konferanse om temaet på Litteraturhuset i Oslo. Norske forbrukere trenger en handlingsplan som sikrer strengere regulering, mer kunnskap og bedre forbrukerinformasjon. Vi håper den nye regjeringen vil gi oss en slik handlingsplan.

Konkurransesituasjonen i dagligvaresektoren har bekymret oss lenge. Norge er i dag et av landene i Europa med størst kjedemakt. Resultatet er mindre utvalg og høyere priser enn i land det er naturlig å sammenligne oss med. Dette kan bli forverret dersom NorgesGruppen og ICA får lov til å samarbeide. For én uke siden varslet også Coop og Rema 1000 samarbeid dersom dette skjer. Det trengs flere aktører som selger mat i Norge, og terskelen for å få plass i butikkene for mindre leverandører og nyetablerere må senkes. Vi vil fortsette vårt arbeid for en lov om god handelsskikk og for å få etablert en dagligvareportal med nøytral kvalitets- og prisinformasjon, som en motvekt til økt kjedemakt.

Forbrukerrådet har lenge jobbet for skriftlig dokumentasjon i budrunder ved boligkjøp. Dette er nå vedtatt og gjelder for eiendommer der oppdragsavtalen er signert etter 01.01.14. Det inkluderer også elektroniske bud som kan lagres, som SMS og e-post. Det er viktig fordi vi som forbrukere fortjener trygghet for at alt går riktig for seg når vi inviteres til å bruke mange millioner kroner, uten angrefrist, og med få timers tenkepause.

Standard Norge har lansert en helt ny standard for tilstandsanalyse av boliger, noe Forbrukerrådet har arbeidet for i lang tid. Det sikrer at vi nå får en felles og helt konkret sjekkliste for hva som skal undersøkes, hvordan det skal undersøkes, og ikke minst hvordan funnene skal kommuniseres (ikke gjemmes bort med hint og antydninger). «SN 3600» skal danne grunnlaget for takstmenns boligsalgsrapporter fra 2015.

I året som har gått har Forbrukerrådet testet alle Norges kommuner på service og informasjon. Resultatene ble lagt frem i høst, og Rollag kommune ble kåret til testens klare vinner. Kun 36 av landets 428 kommuner fikk godkjentkarakter av oss. Det er for dårlig. Kommunene skal gi relevante, riktig og raske svar når innbyggerne lurer på noe. Se hvordan det gikk med din kommune her.

«Taximarkedet er modent for revisjon», var vår konklusjon i Forbrukerrådets taxiutredning. Taximarkedet preges av manglende konkurranse, for lav kvalitet og en uoversiktlig prisstruktur. I høst inviterte vi bransjen og myndigheter til konferanse der vi diskuterte dagens og morgendagens taximarked. Våre klare oppfordring til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er å igangsette en offentlig utredning (NOU). Vi trenger en ny organisering av taximarkedet som setter forbrukeren i sentrum.

EU har foreslått å fjerne kostnadene knyttet til telefonsamtaler når du er på ferie. Dersom dette blir endelig vedtatt vil det være en stor seier for europeiske forbrukere. EU har også foreslått et offensivt regelverk som bedre kan sikre ditt og mitt personvern, spesielt når vi bruker digitale tjenester. Forbrukerrådet har brukt mye tid i Brussel for å sikre at dette forslaget blir best mulig.

Hvert år får Forbrukerrådet direkte henvendelser fra over 90 000 forbrukere på telefon 03737 eller hjelp@forbrukerrådet.no. Noen trenger råd om rettigheter, om husleiekontrakter, netthandel og annet, mens andre rett og slett trenger juridisk hjelp etter et innkjøp. Ingen synes det er morsomt å stå i en konflikt. Forbrukerrådet har Norges største gratis juridiske rådgivingstjeneste innen forbrukersaker, og bidrar dermed til å unngå en mengde konflikter og slitsomme og dyre saker i rettsapparatet. I 2013 løste vi tvister, der selger og kjøper ikke klarte å bli enige selv, til en verdi i størrelsesorden 200 millioner kroner.

forbrukerrådet.no kan du finne mye nyttig, blant annet mange råd og tips om dine rettigheter, tester på produkter, og ferdige kontrakter du kan bruke, for eksempel hvis du skal leie ut en hybel, leie inn håndverkere eller kjøpe en bruktbil.

Har du handlet inn alle julegavene du skal i år? Hvis du fortsatt har noen igjen, eller kanskje ikke engang har begynt, så husk å få med et bevis for at det er greit å bytte gaven. Det kan jo hende at den ikke faller i smak. Husk også at én av ti nordmenn har minst ett ubrukt gavekort fra jul i fjor. Mange ser gavekort som løsningen til folk som har alt. Du bør derfor vite at den du gir til er interessert i noe det er mulig å kjøpe for gavekortet. Da kan det være nettopp din gave som gjør susen på julaften.

God jul og godt nytt år!