Forside > Siste Nytt > Forbrukere frykter tapt bagasje

Forbrukere frykter tapt bagasje

5. august, 2014
En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort viser at 14 prosent av de som har med seg bagasje på fly, frykter at den ikke kommer frem.

– Det er synd at så pass mange har klump i halsen ved bagasjebåndet. Dessverre viser undersøkelsen at en av fem også har opplevd bortkommet bagasje de siste tre årene, så den bekymringen er ikke ubegrunnet, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

– Heldigvis har du gode rettigheter: Hvis forsinkelsen er på noen få timer, vil det være naturlig at du kan få dekket for eksempel toalettartikler. Varer den lenger, vil du kunne få dekket klær, men det er en forutsetning at utgiften skyldes nødvendige behov, legger hun til.

Mann lesser på bagasje på fly. Foto.

Foto: Colourbox.com

Fyll ut PIR

Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom bagasjen ikke kommer frem. Det finnes et standardskjema som du må fylle ut. Det kalles PIR (Property Irregularity Report). Du får det hos den som tar hånd om bagasjen for flyselskapet ditt.

– Det er den beste kvittering du kan ha. Mange flyselskap vil kreve at du sender inn en original PIR for at du skal få erstatning. Spør etter skjemaet for å slippe trøbbel, sier Flønes.

Etter at du har fått tilbake bagasjen må du klage skriftlig til flyselskapet for å få tilbake utgiftene forsinkelsen har medført. Legg ved kvitteringene for ekstrautgiftene. Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

– Du vil også kunne få dekket transport til og fra flyplassen for å få hentet bagasjen. Ofte får du bagasjen på døra av flyselskapet, slik at du sparer det utlegget, fortsetter direktøren.

Tapt bagasje

Har ikke bagasjen din kommet til rette innen 21 dager etter flygningen, regnes bagasjen som tapt. Da har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.

– Det er et tak på hvor mye du kan kreve. Maksimumsbeløpet varierer etter hvilket land du skal reise fra eller til. Derfor bør du ikke legge spesielt verdifulle gjenstander i bagasjen. Gull og smykker bør du ha i håndbagasjen, sier Flønes.

Innenfor EU/EØS-området og ved enkelte flygninger utenfor, er maksimumsgrensen på 10 000 kroner. For andre flygninger utenfor EU/EØS kan maksimumsbeløpet være lavere. Ta en kikk i vilkårene til flyselskapet du reiser med, så vet du hva du kan vente deg.

– Og pakker du ned bunaden i kofferten, kan det være greit å ha en god reiseforsikring i bakhånd. Du kan også mot et gebyr få økt erstatningssummen hos flyselskapet, legger hun til.

Du finner reiseforsikringer på finansportalen.

En av fire misfornøyd med hjelpen

Av de som hadde mistet bagasjen svarte en drøy fjerdedel at de ikke var fornøyd med hjelpen de fikk av flyselskapet.

– Mener du at du ikke får det du har krav på så klag skriftlig til flyselskapet. Fører ikke klagen frem kan du gå til Transportklagenemnda, eller Pakkereisenemnda dersom det er en pakkereise, avslutter Ingborg Flønes.

Har du mistet bagasjen i et EU-land, må du klage til det lokale klageorganet. Ta kontakt med Forbruker Europa for hjelp.

Sjekk hva du kan kreve med vår flykalkulator

Bagasjeråd:

  • Unngå dyre gjenstander i bagasjen.
  • Fyll ut PIR på flyplassen.
  • Spar på kvitteringer for utlegg og send krav til flyselskapet.
  • Ved uenighet klag til Transportklagenemnda eller Pakkereisenemnda.