Digital

Forbrukernes 10 krav til digitale tjenester

16. mars, 2017

Fornøyde brukere og økt tillit med våre ti minstekrav.

Forbrukerrådet har hittil testet apper, aktivitetsarmbånd, leker, og skylagringstjenester. Funnene tilsier at brukervilkårene til mange digitale tjenester utfordrer både forbrukernes forventninger og lovgivning om forbrukerrettigheter, personvern og sikkerhet.  Derfor presenterer vi her ti minstekrav til personvern og sikkerhet alle som tilbyr digitale tjenester til forbrukere, må oppfylle.

Mange av disse kravene er allerede regulert i lovverket i Europa, og med regelverket General Data Protection Regulation (GDPR) som blir gjeldende fra mai 2018, vil regelverket bli styrket. Selskaper kan bli gjort ansvarlig, og kan risikere bøter opp til fire prosent av den globale omsetningen, for visse databeskyttelsesbrudd.

Mange forbrukere opplever at de har mistet kontrollen over sine personlige data. Det er på tide teknologi- og kommunikasjonsbransjen tar ansvar. Ikke bare vil dette gjøre sine brukere lykkeligere, det vil også øke forbrukernes tillit – og dermed også bruk av tjenestene.

1. Hjelp meg å forstå reglene

Hold vilkårene korte og i et forståelig språk. Uthev det viktigste og be om tillatelse når det er noe viktig.

2. Ikke endre reglene uten å si i fra

Gi alltid varsel om viktige endringer, slik at jeg faktisk vet hvilke vilkår som gjelder.

3. Gi meg reel valgmulighet

Godt personvern skal være utgangspunktet, ikke noe jeg må lete for å skru på. Jeg ønsker selv å bestemme hvem jeg deler informasjon med.

4. Ikke be om mer enn du trenger

Ikke be om mer informasjon enn du behøver for å levere tjenesten til meg.

5. Ikke ta deg friheter på min bekostning

Ikke bruk mitt innhold (slik som bilder) til dine egne formål (slik som reklame for tjenesten).

6. Ikke del for mye med for mange

Bare del informasjon som trengs for å levere tjenesten, og fortell alltid hvem du deler hva med.

7. Ikke kast ut meg eller innholdet mitt uten grunn

Gi alltid varsel, fortell hvorfor og gi mulighet til å klage.

8. La meg flytte

Legg til rette slik at jeg enkelt kan flytte data over til andre tjenester.

9. Slipp meg fri

Gjør det like lett å forlate og slette tjenesten som det er å registrere seg. Oppbevar personopplysningene kun i begrenset tid.

10. Husk å låse døren

Beskytt personopplysninger mine fra uvedkommende med god sikkerhet.

Bilde av ansatt: Finn Myrstad.Foto

Finn Myrstad

Fagdirektør

Abonner på vårt nyhetsvarsel