Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet 2015: Flere ber om råd etter bruktbilkjøp

Forbrukerrådet 2015: Flere ber om råd etter bruktbilkjøp

3. mars, 2016
Forbrukerrådet fikk 85 162 henvendelser i 2015. De fleste spørsmålene er om bil, og Elkjøp er ellers det firmaet som flest henvender seg om. Folk over hele landet tar kontakt med oss. De som hyppigst tar kontakt med Forbrukerrådet er fra Telemark, og de vi hører minst fra er forbrukere i Nord-Trøndelag.

Her finner du henvendelsesstatistikken for 2015.

Flere tar kontakt etter bilkjøp

Det er ikke greit når bilen ikke virker, og spørsmål om bil har alltid ligget på henvendelsestoppen. Slik er det også for 2015. Kjøp og salg av bil står fortsatt for over ti prosent av henvendelsene, og vi har opplevd at flere tar kontakt om bruktbil, selv om antallet henvendelser til Forbrukerrådet synker.

Shopping.Foto

— Vi har ingen forklaring på økningen, men er glad for at så mange tar kontakt med oss for å få hjelp etter et bilkjøp. Får man ikke til en løsning med selger selv, så kan vi mekle i saken, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Bruktbilrådene til forbrukerne er de samme:

— Sjekk bilen grundig før du kjøper den på et verksted. Få gjerne selger til å betale. Det kan vise seg å være en lønnsom investering. Nytt av i år er at du kan sjekke bilen for km-juks ved å se hva som er registrert hos vegvesenet.no. Og bruk en kontrakt, legger direktøren til.

Her finner du våre kjøperåd for bruktbil.

Pass på rettighetene dine når du flytter

Hva skal du gjøre når flyttebilen krasjer eller lagerrommet brenner? Spørsmål om flytte- og lagringstjenester har opplevd en vekst i 2015 med 120 prosent.

— Mange er på flyttefot eller leier lagerplass. Sjekk om du er forsikret om uhellet er ute. Som fagfolk bør de si ifra hvis de ikke påtar seg ansvar eller har forsikring. Er tjenesten kjøpt etter 1. juli i fjor, kan vi mekle i saken. Det eneste du må gjøre, er å forsøke å løse den på egen hånd. Ta kontakt med oss om det ikke går, sier direktøren.

Her kan du lese mer om flyttetjenester

Færre gjengangere

Siden 2011 har antall firmaer med over 100 henvendelser blitt halvert. Kun 34 selskaper har over 100 henvendelser, og av dem er Elkjøp på toppen.

— Vi jobber bevisst mot firmaene som gjør seg bemerket i forbrukerstatistikken. Tar mange kontakt om et selskap, så tar vi kontakt og ser om vi kan løse problemene sammen med dem. Den seriøse næringsdrivende har jo samme agenda som oss, nemlig fornøyde forbrukere, og vi mener nedgangen i antall gjengangere viser at arbeidet vårt lønner seg for alle, sier Ingeborg Flønes.

Ufrivillig skjønnhetspleie

Det er lett å bli lurt på nettet. Det tidligere ukjente selskapet Lux Style, som selger slankebelter og kremer, fikk nesten 200 henvendelser i fjor. Det er mer enn møbelgiganten IKEA, som hele Norge har et forhold til.

— Folk melder om at de får regning fra Lux Style uten å ha kjøpt noe hos dem, eller de har blitt ufrivillig medlem av et sminkeabonnement etter å ha takket ja til en gratis prøve, kan direktøren fortelle. Husk å klage skriftlig til selskapet med én gang du får regningen. Vi kan hjelpe deg om saken ikke løser seg, og har du brukt kredittkort, kan du klage til banken om pengene er borte, legger hun til.

Uærlige handelsmetoder på nettet er et problem. Forbrukerrådet vil bruke forbrukerdagen den 15. mars til å gi råd til folk som har fått regninger de ikke er enige i. Vi vet at mange frykter inkasso og betaler for å slippe unna. Du vil finne oss på markedsplasser og gater over hele landet.

Her kan du lese mer om hvordan du klager på en ukjent regning. 

VW-jukset gir gjenklang

I fjor opplevde forbrukere over hele verden at de hadde blitt holdt for narr av VW, som hadde solgt biler med høyere utslipp enn det man reklamerte med.

— VW-jukset som ble oppdaget i fjor sommer, viser seg også i henvendelsene til Forbrukerrådet. Møllergruppen, som forhandler VW-biler i Norge, hoppet fra en 19. plass til niendeplass, sier Ingeborg Flønes.

Forbrukerrådet har vært i dialog med Møllergruppen om VW-jukset og vil i år fortsette dialogen slik at forbrukerne får det de har krav på. I første omgang vil det være gratis reparasjon.

Flere får hjelp digitalt

Færre henvender seg direkte til Forbrukerrådet med spørsmål. Nedgangen i antall spørsmål til Forbrukerrådet var på 12 % i 2015:

— Vi har jobbet kontinuerlig med å utvikle nettbaserte løsninger, slik at folk kan løse problemet sitt på egen hånd. En nedgang i henvendelser er derfor forventet. Det ble lansert ny nettside med enda bedre funksjonaliteter for forbrukeren i 2015, og til nå har også 120 000 nordmenn brukt flyrettighetskalkulatoren vår for å finne ut hva de kan kreve, sier Ingeborg Flønes.

Her finner du flyrettighetskalkulatoren.

Telemarkingene er flinkest til å ta kontakt

Forbrukerrådet er opptatt av at alle nordmenn bruker oss, og vi fører oversikt over hvor henvendelsene kommer fra. Telemarkingene er fortsatt de som oftest tar kontakt med Forbrukerrådet i forhold til befolkningen, og nordtrønderne er de som vi hører minst fra.

— Vi kan ikke forklare forskjellene. Vi vet at nordmenn stort sett spør om det samme over hele landet. Selv om vi sjeldnest hører fra nordtrønderne, så tar minst tre fra fylket kontakt med oss hver eneste dag fordelt over hele året. Det er jo ikke så verst, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

I henvendelsesstatistikken for 2015 kan du finne hva folk spør om i ditt fylke.

Om tallene

Forbrukerrådet fikk i overkant av 85 000 henvendelser i 2015. 70 prosent av henvendelsene var på telefon, og over 25 prosent på e-post. Andre kanaler er sosiale medier, eller besøk på Forbrukerrådets ti regionkontorer.

45 prosent av de som tar kontakt, står i en konflikt med selger, mens 42 prosent ber om råd før de tar kontakt med selgeren.

Vi har brukt de henvendelsene vi har med detaljerte registreringer til å beregne totaltallene.

Ti på topp spørsmål

  1. Bruktbil (2015: 10 172/2014: 9101)
  2. Husleie (2015: 4744/2014: 4999)
  3. Kjøpsrett, angrerett (2015: 4344/2014: 5526)
  4. Tjenester (2015: 4099/2014: 3581)
  5. Mobiltelefoner, datamaskiner (2015: 4039/2014: 5262)
  6. Politiske spørsmål, tvisteløsninger (2015: 3659/2014: 5455)
  7. Håndverkertjenester på bolig: (2015: 3508/2014: 3914)
  8. Møbler og innredning: (2015: 3402/2014: 3472)
  9. Motorsykkel, scooter, campingvogn: (2015: 2748/2014: 2007)
  10. TV- og musikkanlegg: (2015: 2068/2014: 2335)

Ti på topp firmanavn:

  1. Elkjøp (2015: 1430/2014: 1537)
  2. Expert (2015: 651/2014: 761)
  3. Telenor (2015: 633/2014: 1086)
  4. Canal Digital AS (2015: 538/2014: 578)
  5. Norwegian (2015: 531 /2014: 462)
  6. Lefdal (2015: 484/2014: 530)
  7. NetCom AS (2015: 457/2014: 533)
  8. Møller bil (2015: 354/2014: 215)
  9. Skeidar (2015: 312 /2014; 354)
  10. NextGenTel (2015: 276/ 2014:99)