Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet advarer mot mobile røverkjøp

Forbrukerrådet advarer mot mobile røverkjøp

22. april, 2014
Når noe er både dyrt og populært, er det fare for at svindlere ser sitt snitt. Forbrukerrådet går nå ut og advarer mot stjålne mobiltelefoner.

Ny mobiltelefon står høyt oppe på mange ønskelister. Og nordmenn er avanserte på den fronten, så telefonene har gjerne det siste og beste innen design og funksjonalitet. Derfor er telefonene også svært kostbare. Det gjør at vi jakter på gode tilbud, og mange saumfarer også bruktmarkedet, forteller Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

– Det er jo lurt, for det kan være mange kroner å spare, og det er dessuten miljøvennlig med gjenbruk. Og i dag er vi ikke lenger henvist til å henge opp en lapp på butikken, men har store markedsplasser på nett, både kommersielle, og også brukerstyrte i sosiale medier, påpeker hun.

Noen er så heldige å få to drømmetelefoner til bursdagen, og kan derfor selge den ene. Det kan være en god forretning for både kjøper og selger. Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice ber oss allikevel være skeptiske.

Smarttelefon på bord. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Synes du at dette er et røverkjøp – ja så er det stor fare for at det er nettopp det. Er prisen påfallende lav, bør du styre unna. Det er mange stjålne mobiltelefoner i omløp, og det gode kjøpet kan vise seg å være stjålen lykke, understreker Flønes.

Kjøpte mobil – fikk knekkebrød

Forbrukerrådet har fått mange klager fra folk som har betalt for en telefon, og mottatt – ingenting.

– Det er dessverre en kjent slutt på visa. En del tror de sikrer seg ved å betale i postoppkrav. Da mottar du jo faktisk en pakke før du betaler. Imidlertid har folk opplevd å få pakken, betale for den, og gå fornøyd hjem. Men smilet blekner når de åpner, og finner en pakke knekkebrød, avslører direktøren. Andre har fått en murstein tilsendt.

Når du skal kjøpe noe av en privatperson, kan det være utfordrende å forsikre seg om at den du handler med er en ærlig sjel. Noen forholdsregler bør du imidlertid merke deg.

– Du må aldri betale på forhånd. Bruk betalingsløsninger som Paypal og Payex. Da kan du forsikre deg om at du får mobilen i posten, og at den er som avtalt. Vær også skeptisk til å gi ut personlig informasjon. Ingen trenger dine kredittkortopplysninger eller passord for å sende deg en mobiltelefon, påpeker Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Det kan også være lurt å be om kvittering fra butikken, og Forbrukerrådet har dessuten en kontrakt for kjøp av ting.