Forbrukerrådet advarer mot Skattelisten.info

Publisert 25. juli, 2016
Forbrukerrådet reagerer på at skattelisten.info bruker Forbrukerrådet i kommunikasjonen for å få folk til å betale regningene sine.

Purring.sms.Foto

Nettjenesten bruker et sitat fra oss på regninger og tekstmeldinger til sine brukere. Det er fri sitatrett, men vi har bedt Skattelisten.info om å slutte med praksisen. Det kan få folk til å tro at vi har «godkjent» tjenesten. Vi kan ikke garantere at skattelisten.info følger gjeldende regler, og sitatet fra oss kan være med på å skremme folk til å betale.

Skattelisten.info tar seg godt betalt for at du anonymt skal kunne sjekke hva andre eier og tjener, i motsetning til et søk på Skatteetaten.no hvor du ikke er anonym.

Du skal få vite om pris og at du ikke har angrerett

Den som driver nettbutikk har ansvar for at du har skjønt at tjenesten koster penger, og at du ikke har angrerett. Det er derfor krav om at du skal bekrefte bestillingen med å aktivere en knapp eller funksjon som er merket «bestilling med forpliktelse til å betale» eller lignende.

Frem til 18. mars i år så hadde ikke skattelisten.info tilstrekkelig informasjon om pris, eller angrerett. Forbrukerombudet tok derfor kontakt med skattelisten.info etter spørsmål fra forbrukere, slik at dette ble rettet opp. Men om forbrukeren til enhver tid får de opplysningene de har rett på, kan bare de vite. Vi ønsker ikke at folk skal bli skremt fra å klage.

Her kan du lese mer om Skattelisten.info

Slik klager du hvis du ikke har fått god nok informasjon

Ikke betal regningen. Skriv en e-post til skattelisten.info support@skattelisten.info hvor du forteller hvorfor du ikke vil betale. Saken kan ikke gå til inkasso når du har klaget. Får du likevel et inkassokrav, så klag til inkassoselskapet. Si fra om at du ikke vil betale, og at du har tatt det opp med skattelisten.info. Legg gjerne ved en kopi av klagebrevet.  Inkassosaken vil da bli avsluttet.

Løser ikke saken seg, eller inkassobyrået fortsetter å kreve inn pengene, så ikke gi opp.  Ta kontakt med oss, og vi kan vi hjelpe deg!

Her kan du lese om hvordan du klager til oss.

Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617