Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet gikk til rettssak – da snudde Netonnet

Forbrukerrådet gikk til rettssak – da snudde Netonnet

13. september, 2016
Nettbutikken mente det var kundens skyld, at ikke PC-en fungerte som den skulle. Det tok et år og en stevning å snu. Det er dårlig kundebehandling, og dessuten lite bærekraftig, mener Forbrukerrådet.

Da Jørgen Ringdal Sæter klagde på PC-en sin, svarte Netonnet at problemene var hans egen feil. Han hadde nemlig oppdatert operativsystemet til Windows 10.

– Han fikk gjentatte oppfordringer om å oppdatere, og datamaskinen hadde vurdert at den hadde kapasitet til det. Da er det ansvarlig vedlikehold, ikke en brukerfeil, å gjennomføre oppdateringen, konkluderer forbrukerdirektør Randi Flesland.

Både før og etter oppdateringen klagde Sæter blant annet på at PC-en ble overopphetet. Etter oppdateringen skyldte altså Netonnet på denne som årsaken til problemene, til tross for at feilen oppsto tidligere. Sæter klagde saken videre til Forbrukertvistutvalget, som ikke tok saken til følge. Forbrukerrådet sendte derfor en stevning til tingretten, hvorpå Netonnet tilbød full tilbakebetaling, rundt 14 000 kroner, hvilket inkluderer renter, noe Sæter nå har akseptert.

Skjermdump av windows 10 oppdatering. Foto.

Ingen brukerfeil å følge denne oppfordringen, mener Forbrukerrådet. Foto: Colourbox

Dårlig behandling av forbrukeren og miljøet

Randi Flesland er oppgitt over at det måtte en så langdryg prosess til, før kunden fikk sin rett.

– Denne saken understreker to ting; at kunden ikke kan klandres for å oppdatere operativsystemet. Dernest; at det bør være unødvendig å slepe butikken til dørterskelen til rettssalen før kunden får det han har krav på. Å nekte til siste skanse er innbringende for butikken, men det koster forbrukeren, og det koster miljøet, dersom vi må kjøpe nytt fremfor å stille krav til det vi har.

Flesland oppfordrer derfor forbrukerne til å stå på sitt:

– Hvis du lurer på om du har grunn til å klage, kan du sjekke det på forbrukerrådet.no. Hvis butikken ikke ordner opp når du mener du har rett, kan du klage videre til Forbrukerrådet eller en nemnd.

Forbrukerrådets direktør ber også bransjen være rask til å gi kundene det de har krav på. I dette tilfellet tok det et år og det løste seg først da Forbrukerrådet ville gå til søksmål. Videre sier hun at politikerne må sørge for at vi har rett til at tingene våre skal vare.

– Vi vil at varene skal være merket med hvor lenge de skal vare, hva som kan repareres, og at forhåndsinstallert programvare sees som en del av produktet. Dessuten kan vi få kortere reklamasjonstid på grunn av nye regler fra EU. Det kan vi ikke risikere – for hverken kunde eller klode, avslutter Forbrukerrådets Randi Flesland.

 

Forbrukerrådets-har-jeg-grunn-til-å-klageomat