Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet gjør det enklere å klage til flyselskapet

Forbrukerrådet gjør det enklere å klage til flyselskapet

18. desember, 2015
Flyselskapene skylder nordmenn store summer i erstatning for forsinkelser. Nå har Forbrukerrådet gjort det enkelt å klage, og håper det vil få flere til å kreve sin rett.

Flyrettighetene er gode, men kompliserte. Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter gjør det enkelt å se hva du har rett til, og nå gjør den det også enklere å klage.

Fly på flyplass. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Vi vet at folk velger å la være å klage hvis det blir for komplisert.  Med vår kalkulator kan du ikke bare finne ut hva du kan kreve ved forsinkelser og innstillinger, men du blir lenket rett til klageskjemaet hos det enkelte flyselskapet. Det håper vi vil føre til at flere vil få det de har krav på, sier regiondirektør Helga Skofteland i  Forbrukerrådet.

Her finner du kalkulatoren for flyrettigheter.

Møt Forbrukerrådet på flyplassen

For å fortelle folk hvor lett det er å klage, vil Forbrukerrådet besøke Tromsø, Bodø, Værnes, Flesland, Sola, Torp, Gardermoen og Rygge flyplass fredag den 18. desember.

– Vi er å finne i avgangshallen på åtte flyplasser rundt om i Norge. Fra Tromsø lufthavn i nord til Sola Lufthavn i sør. Vi vil dele ut kort med QR-kode til kalkulatoren, og lurer folk på flyrettighetene sine, kan vi hjelpe, sier Skofteland.

Du treffer Helga Skofteland på Oslo lufthavn Gardermoen fredag 18. desember fra 10:00 til 14:00.

Viktig påminnelse til passasjerene

I september kom en viktig avklaring for alle som har opplevd å bli nektet standard erstatning for forsinkelser og innstillinger. Det skal veldig mye til for å nekte utbetaling ved teknisk svikt. Unntak er feil på grunn av sabotasje og ukjente fabrikkfeil.

– Har du blitt nektet standard erstatning på grunn av teknisk svikt, kan det lønne seg å klage på nytt. Skriv til flyselskapet og når du ikke frem, kan saken gå til Transportklagenemnda, forteller regiondirektøren.

Her kan du lese om dommen.