Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet har kåret de mest forbrukervennlige elektrokjedene

Forbrukerrådet har kåret de mest forbrukervennlige elektrokjedene

1. februar, 2017
Det er Hi-Fi-klubben som lover kundene sine de beste rettighetene, mens Euronics havner på bunn i undersøkelsen med bare sure fjes.

Butikkene lokker kundene med løfter og garantier med ulike navn og betingelser. De kan være vanskelige å sammenligne, og derfor har nå Forbrukerrådet ryddet opp ved å veie dem opp mot hverandre. Det gjelder slikt som å få levere inn det du har kjøpt og få pengene tilbake, få beste pris og rettigheter utover hva loven gir.

Se hele undersøkelsen

Hi-Fi-klubben får altså blide fjes på alt med unntak av at de ikke lover deg markedets beste pris. I motsatt ende av skalaen finner vi Euronics, som ikke gir deg noen av ordningene Forbrukerrådet har definert som de viktigste. I alt er sju kjeder vurdert.

Service gir trygghet

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet oppfordrer kundene til å benytte seg av ordningene.

– Vi bruker fort store summer på ny mobil, TV eller støvsuger. Det svir, hvis vi etterpå finner ut at en annen butikk tar en langt lavere pris. Da er det greit å ha handlet et sted som gir tilbake de kronene i mellom. Her ser vi gjerne at flere kommer etter Elkjøp.

Forbrukerservicedirektøren peker særlig på muligheten for å teste det du kjøper hjemme:

– At din nye TV hadde et glitrende bilde i butikken, hjelper lite, når det ikke blir bra hjemme hos deg. Da er det en trygghet å få levere den tilbake, og få igjen pengene.
Forbrukerrådet mener også forbrukervennlighet er miljøvennlighet. Flønes tror nemlig at ordningene vil skjerpe selgerne til å passe på at kundene kjøper produkter de blir fornøyde med til konkurransedyktige priser.

– Når jeg kjøper en mobil, skal selgeren sette seg inn i hva jeg trenger. Skal jeg redigere dokumenter, trenger jeg noe helt annet, enn om jeg vil ta selfie mens jeg står på vannski. Kan jeg komme misfornøyd tilbake og få igjen pengene, vil han nok forsikre seg enda bedre om at jeg får den rette modellen for meg. De fleste av butikkene unntar dessverre mobiler fra åpent kjøp – det håper vi de kutter ut.

Klag med loven i hånd

Forbrukerrådets undersøkelse tar for seg ren service, det er altså frivillig for butikkene om de vil tilby dette. Ingeborg Flønes vil minne om at de viktigste rettighetene har vi uansett, for de er lovfestet. Essensen av forbrukerrett er at du skal få det du er lovet. Du skal ha fått vite alt som er viktig, og alt du har fått vite skal være sant. Er det du har kjøpt ment å vare i vesentlig mer enn to år, kan du klage i fem år. Hvis ikke, har du to år på deg til å klage.

– Klag når du mener du har krav på noe. Da kan du få reparasjon, prisavslag, ny vare eller pengene tilbake. Dette er den aller beste måte å shoppe på, konkluderer Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

TV.Foto

Ill.foto | Kjell Håkon Larsen