Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet vil ha helt slutt på bløff om maten vår

Forbrukerrådet vil ha helt slutt på bløff om maten vår

22. juni, 2016
En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort viser at du ikke alltid kan stole på fagre løfter om maten du kjøper, selv om bransjen har skjerpet seg siden forrige undersøkelse. Forbrukerrådet vil ha en ytterligere forbedring, og melder nå flere produkter til Mattilsynet.

Ett av produktene er en blåbærdrikk som ikke fortjener navnet sitt, forteller forbrukerdirektør Randi Flesland.

– Den inneholder en liten dråpe blåbær. Når produsenten The berry company kun har spandert to prosent blåbær, er det rett og slett villedende å kalle det en blåbærdrikk. De hausser opp en populær og sunn ingrediens uten å levere det kundene tror de kjøper.

Villedende ikke å si det som det er

Et annet eksempel fra undersøkelsen er torskekaker, der bare 20 prosent av fiskeinnholdet er torsk. Varebetegnelsen gir her inntrykk av at produktet inneholder mest torsk, mens det i realiteten inneholder 80 prosent udefinert hvitfisk.

– Det betyr at du ikke får det du forventer. Her brukes et navn som gir inntrykk av at produktet er mer eksklusivt enn hva det faktisk er.

Hun trekker også frem sideflesk som blir solgt som ribbe:

– Vi mener at dette er ulovlig. Og vårt budskap til bransjen er: Lag produkter dere er så stolte av, at dere bare kan si det som det er.

matbloff_kampanje

Foto: Forbrukerrådet

Ber Mattilsynet stramme inn

Forbrukerrådet klager nå inn noen av produktene for å få prinsipielle avgjørelser fra Mattilsynet, opplyser Randi Flesland.

Forbrukerrådet mener at noen av matvarene er ulovlig merket, andre beveger seg på kanten av regelverket. Videre forteller Flesland at det dreier seg for eksempel om totalt irrelevante opplysninger som tar oppmerksomheten vekk fra det de vil at vi ikke skal tenke på. Vi kaller det sunnvasking.

– På Weetabix Weetos Choco står det for eksempel at den er «en god fiberkilde» og har «lavt innhold av mettet fett». Men: Det står ikke noe om at dette er en sukkerbombe. Sukker fyller hele 29 prosent av pakken. Produktet har heller ikke spesielt mindre mettet fett enn lignende produkter.

Forbrukerrådet ber Mattilsynet stramme inn på dette området, og beskrive hva som er greit i en veileder. Det gjelder også meningsløs bruk av ord som «ekte», «hjemmelaget» og «naturlig».

Randi Flesland oppfordrer forbrukerne til å være kritiske, selv om de egentlig skal slippe å lese med lupe på baksiden av pakken.

– Sjekk ingrediensene, ikke reklamen på pakken. En del har blitt bedre siden sist vi undersøkte dette, og Mattilsynet har fulgt godt opp. Det er imidlertid fortsatt behov for en oppstramming. Inntil videre hører skepsis stadig med i et sunt kosthold, sier hun.

Forbrukerrådet klager inn disse produktene til Mattilsynet

  • Blueberry fra The berry company
  • God Morgon fra Rynkeby
  • Torskekaker fra Berggren
  • Kims Crisps supersprø bølgechips Urter og Creme Fraîche fra Orkla
  • Weetabix, Weetos Choco fra Weetabix Ltd., Burtona Latimer, Kettering
  • Nora hjemmelaget moste jordbær fra Orkla
  • Mills Ekte majones fra Mills
Rapport