Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådets guide til julebordet

Forbrukerrådets guide til julebordet

4. desember, 2019
Vi håper julebordsesongen blir en suksess, men hvis uhellet er ute, har vi rådene.

Par på restaurant.Foto

Hva kan jeg gjøre når maten ikke smaker

Er maten dårlig, er det ingen grunn til å være beskjeden. Si ifra, slik at du får det du har bestilt. I første omgang har du rett på ny porsjon. Hvis ny servering ikke er aktuelt, er prisavslag en måte å løse problemet på.

Hvis du er riktig uheldig og blir matforgiftet på restauranten, bør du oppsøke lege og skaffe sykemelding. Du kan kreve erstatning for utgifter til egenandel for lege og medisiner.

Slik klager du på restauranten.

Hva slags ansvar har garderoben?

Er garderoben betjent kan du kreve erstatning, hvis frakken eller vesker blir borte. Generelle ansvarsfraskrivelser fra restauranten eller garderobevakten gjelder ikke, men det er mulig å sette en øvre grense for erstatning. Er garderoben ubetjent, sitter du med ansvaret selv.

Er erstatningsgrensen lav, eller garderoben ubetjent, så anbefaler vi at du lar den dyreste frakken være hjemme.

Hva er mine taxirettigheter?

Gi beskjed til drosjesentralen, hvis ikke taxien kommer til avtalt tid. Da skal de sende en annen bil så raskt som mulig.

Du må følge køen på taxiholdeplassen, men du kan velge drosje selv. Hvis drosjesjåføren kjører en omvei, eller feil vei, si ifra. Det vanlige er at drosjesjåføren slår av taksameteret til du er på rett vei igjen.

Glemmer du igjen noe i taxien, skal de ta vare på det. Ta kontakt med taxisentralen, om du ikke har telefonnummeret til drosjen og kan kontakte drosjesjåføren direkte.

Slik er dine taxirettigheter.

Sjekk forsikringen din

Det kan hende at du allerede er dekket for uhell og tyveri på julebordet. Sjekk med forsikringsselskapet ditt om de kan dekke ødelagt kjole og forsvunnet mobil. Er egenandelen høy, lønner det seg ikke å bruke forsikringen. Husk at noen gjenstander kan få høyere egenandel, hvis du mister dem ofte.

Vi kan hjelpe deg med å løse en konflikt

Vi kan gi råd og veiledning, hvis du kommer i en konflikt. Skriv først en klage til restauranten eller drosjesentralen. Hjelper ikke det, kan vi mekle i saken. Husk å legge ved kopi av eventuelle kvitteringer for tjenesten og eventuelle utlegg.