Forside > Siste Nytt > Mirakelpiller trillet til topps på Forbrukerrådets statistikk

Mirakelpiller trillet til topps på Forbrukerrådets statistikk

26. februar, 2015
Visste du at gratiskonkurranser er en vanlig måte for uærlige selgere å få tak i e-post og telefonnummeret ditt på?

– At et firma med relativt få salg topper listen over firmaer folk kontakter oss om, er svært oppsiktsvekkende, opplyser Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. For å sette det i perspektiv, sammenligner hun med det firmaet som har tronet på toppen de fem siste årene.

– Det er Elkjøp, som jo selger formidabelt mange flere varer på et år. Vi har rundt 1500 henvendelser om dem, mens vi altså har fått fire ganger så mange om lille Uno Life, forklarer direktøren i forbrukerservice. – Det er tidenes klagestorm til Forbrukerrådet.

Piller faller ut av beholder på et bord. Foto.

Foto: Colourbox.com

Til tross for at firmaet er slått konkurs, fastholder et vedtak i Markedsrådet milliongebyr. Dessuten behøver ikke forbrukerne å betale regninger de har liggende fra firmaet eller inkassobyrået.

Hvilket firma fikk Forbrukerrådet flest henvendelser om? Fra hvor i landet kom de fleste telefonene? Hva handler de fleste spørsmålene om? Se forbrukerstatistikken for 2014 på forbrukerradet.no/side/statistikk.

Ligg unna gratiskonkurranser

Uno Life rekrutterte kunder via gratiskonkurranser på nett, og Forbrukerrådet ser at dette er et økende problemområde.

– Hvis noen faktisk driver med veldedighet, er de gjerne kjent for det. De som tilbyr tur til Maldivene og fancy nettbrett kommer til å ta seg betalt på en eller annen måte, så gratisaktiviteter på nett kan være risikabelt tidsfordriv, advarer Ingeborg Flønes. – Plutselig får du regning for et abonnement du ikke hadde planer om å tegne.

Bilen irriterer mest

Forbrukerrådet fikk langt over 10 000 henvendelser om bil i 2014, så den kategorien beholder den noe tvilsomme vandrepokalen. Det utgjør nesten dobbelt så mange henvendelser som neste kategori, som er mat og helse. Dette området har hatt en voldsom vekst, hvilket i størst grad skyldes Uno Life-saker. Det er også grunnen til at kultur, underholdning og sport har vokst, for derunder kommer forbrukere som spør om abonnementsordninger.

Det nytter å ta «verstingene»

Forbrukerne kontaktet Forbrukerrådet om over 12 000 firmaer i 2014. 38 av disse har flere enn 100 henvendelser.

– Andelen de utgjør er mer enn halvert på fem år, forteller direktøren i forbrukerservice. – Det er en drastisk reduksjon. Forbrukerrådet arbeider systematisk for å bedre praksisen til disse firmaene, og tallene viser at det nytter.

De aller fleste firmaene, hele 95 prosent, har Forbrukerrådet fått ti eller færre telefoner eller e-poster om.

Telemarkingene spør mest

Som alltid, er det Telemark som topper listen over hvem som oftest kontakter Forbrukerrådet. I 2014 hadde dette fylket nesten 24 henvendelser på 1000 innbyggere. Dette er mer enn dobbelt så mange som sisteplassen; Nord-Trøndelag. Troms og Oslo har som vanlig andre- og tredjeplassene. Resultatene er såpass like fra år til år, at det er fristende å spekulere i om det er noe med folkelynnet i forskjellige deler av landet.

Selv om Nord-Trøndelag har liten henvendelses-hyppighet, har de i år toppkommunen – nemlig Leka. De har over 50 henvendelser per 1000 innbyggere. Det er mer enn 30 ganger så ofte som siste kommune som er Masfjorden i Hordaland. Da holder vi Vevelstad i Nordland utenfor, de har ingen henvendelser.

Forbrukerrådet har kontor i ti byer, og det ser ut til å bevisstgjøre innbyggerne. Statistikken viser i alle fall at alle disse byene ligger høyt på henvendelsesstatistikken, avslutter Flønes.

Om tallene

45 prosent av de som tar kontakt står i en konflikt med selger, mens 42 prosent ber om råd før de tar kontakt med selgeren. Vi har brukt de henvendelsene vi har med detaljerte registreringer til å beregne totaltallene.

 

Tabell over forbrukerstatistikk 2014. Grafikk.

Listen er en oversikt over de 38 firmaene vi har flere enn 100 henvendelser om. Store firmaer som dominerer et marked vil lettere komme høyt opp, uten at det nødvendigvis sier noe om service og seriøsitet. Men mange store kjeder glimrer med sitt fravær, så en må ikke havne på listen kun utfra størrelse. Dukker et mindre firma opp på oversikten, er det mer oppsiktsvekkende.