Forbrukerstatistikk første halvår 2016: Viktig å sjekke bilen før du kjøper den

Publisert 21. juli, 2016
Hittil i år har 35 468 nordmenn henvendt seg til Forbrukerrådet for råd og veiledning i forbrukerspørsmål.
Kvinne fikser bil. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Statistikken til Forbrukerrådet viser at det vanligste spørsmålet fra forbrukerne gjelder kjøp og salg av bruktbil. På andreplass kommer leie av bolig, etterfulgt av spørsmål om håndverkertjenester knyttet til bolig, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

– De fleste som tok kontakt, hadde kjøpt en vare eller tjeneste i en butikk, på andreplass kom internettkjøp, og på tredjeplass kom handel med en annen privatperson, legger direktøren til.

Sjekk bruktbilen før du slår til

Ser man på hva folk har spørsmål om, er feil på bruktbilen en gjenganger. Omtrent 70 prosent tar kontakt fordi de mener de har fått en bil som er dårligere enn de kunne regne med og ble opplyst om.

– Dette viser at bilkjøperen må undersøke bruktbilen nøye før han slår til. Ta den med til et verksted før du kjøper bilen, og få gjennomført en sjekk. De fleste verksted tilbyr bruktbilsjekk i dag, og det kan være en billig forsikring, anbefaler Flønes.

– Statistikken viser at du ikke er mer trygg for feil på bruktbilen om du handler av en forhandler, enn om du handler av en privatperson som selger bilen på egenhånd, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Her finner du vår sjekkliste for bruktbilkjøp.

Skaff deg en husleiekontrakt

Skal du leie bolig, bør du ha en god skriftlig avtale. Av de som tar kontakt med oss om utleie har to av fem et spørsmål knyttet til avtalen. Langt færre tar kontakt med oss på grunn av feil med boligen.

– Ved siden av leien, er det viktig at du får med deg hvordan du kan si opp, hva som er ditt vedlikeholdsansvar og hva leien inkluderer. Vi har laget en utleiekontrakt som tar for seg alle viktige punkter ved leie av bolig, og som vi anbefaler folk å bruke, sier Flønes.

Her er våre ti leieråd til studenter som er på boligjakt.

Avtal alltid prisen på forhånd når du kjøper håndverkertjenester

Det er ikke gøy å få en overraskende regning. Statistikken vår viser at det er spørsmål rundt pris som er den vanligste henvendelsen når det gjelder tjenester for vedlikehold og utbedring av bolig.

– For å unngå en ubehagelig regning anbefaler vi at du avtaler prisen på forhånd, og får det med i en skriftlig avtale. Du bør i det minste be om et overslag, slik at du får et visst inntrykk av hva det vil koste, anbefaler Ingeborg Flønes.

Her finner du kontrakt du kan bruke når du bestiller en håndverkertjeneste.

Her kan du lese om hvordan du kan klage hvis du er misfornøyd med håndverkeren.

Halvårsstatistikken 2016: 10-på-topp av henvendelser

Informasjon Antall
Brukte biler
Antall 2016:
4051
Andel 2016:
11,4%
Vekst 2015-2016:

-6%
Antall 2015:

4331
Ikon_pil_ned
Leie av bolig
Antall 2016:
2134
Andel 2016:
6,0%
Vekst 2015-2016:

-6%
Antall 2015:

2261
Ikon_pil_ned
IKT produkter
Antall 2016:
1620
Andel 2016:
4,6%
Vekst 2015-2016:

-10%
Antall 2015:

1792
Ikon_pil_ned
Møbler og innredning
Antall 2016:
1420
Andel 2016:
4,0%
Vekst 2015-2016:

-9%
Antall 2015:

1566
Ikon_pil_ned
Tjenester vedlikehold og utbedring bolig
Antall 2016:
1327
Andel 2016:
3,7%
Vekst 2015-2016:

-16%
Antall 2015:

1589
Ikon_pil_ned
Andre transportmidler
Antall 2016:
1102
Andel 2016:
3,1%
Vekst 2015-2016:

2%
Antall 2015:

1080
Ikon_pil_opp
Større husholdningsapparater
Antall 2016:
1092
Andel 2016:
3,1%
Vekst 2015-2016:

23%
Antall 2015:

886
Ikon_pil_opp
Tjenester knyttet til fast eiendom
Antall 2016:
1085
Andel 2016:
3,1%
Vekst 2015-2016:

46%
Antall 2015:

741
Ikon_pil_opp
Elektroniske artikler minus data
Antall 2016:
1006
Andel 2016:
2,8%
Vekst 2015-2016:

-7%
Antall 2015:

940
Ikon_pil_opp
Klær og skotøy
Antall 2016:
989
Andel 2016:
2,8%
Vekst 2015-2016:

23%
Antall 2015:

806
Ikon_pil_opp

Listen er en oversikt over de ti vanligste henvendelsene til Forbrukerrådet første halvår av 2016 i sammenligning med første halvår av 2015. Andre transportmidler gjelder spørsmål om båt, campingvogn, motorsykler m.m. Større husholdningsapparater er varmepumper, vaskemaskiner, kjøleskap, oppvaskmaskiner m.m.

Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617
martin.halsos@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel