Forside > Siste Nytt > Forbrukerstatistikken første halvår 2014

Forbrukerstatistikken første halvår 2014

10. juli, 2014
Hittil i år har 41 919 nordmenn henvendt seg til Forbrukerrådet for råd og veiledning i forbrukerspørsmål. Vi ser en økende helsebevissthet og klagestorm mot slankeplaster

– Det som er nytt i første halvår av 2014, er en økende helsebevissthet og klagestorm mot useriøse nettfirma, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Statistikken til Forbrukerrådet viser ellers at kjøp og salg av bil fortsatt er den vanligste henvendelsen til Forbrukerrådet. Deler man henvendelsen opp sektorvis, er varer og tjenester knyttet til bolig hovedårsaken til at forbrukerne tar kontakt.

Her kan du lese om hva nordmenn klager på i en europeisk undersøkelse.

Folk i rulletrapp. Foto.

Foto: Colourbox.com

Slankeplaster og slankepiller

– Første halvår 2014 har vært preget av klagestorm mot nettfirmaene Mediplaster og Uno Life. De selger slankeprodukter. Det typiske er at folk får varer de ikke har bestilt eller får regning for et abonnement de ikke kjente til, sier Randi Flesland.

Forbrukerrådet har fått 328 henvendelser hittil i år om Mediplaster, eller Duck Media AS, som firmaet egentlig heter. Bare i løpet av juni i år har vi fått 186 henvendelser på firmaet Uno Life.

– Får du et krav fra et selskap som du ikke har avtale med eller som ikke har opplyst deg om din angrerett ved kjøp på nettet, trenger du ikke å betale. Det er den som har kravet mot deg som har bevisbyrden for at alt har gått riktig for seg. Ikke du, påpeker Randi Flesland.

– Vi har nettopp fått ny angrerettlov som gjelder for hele EØS-området. Den stiller ekstra krav til opplysning om angreretten ved salg av produktet eller tjenesten. Hvis opplysningene er for dårlig, blir angreretten forlenget. Det gir deg en ekstra sikkerhet mot useriøse selgere, sier direktøren.

Her kan du lese om den nye angrerettloven.

Glad for økt helsebevissthet

Henvendelser om mat og helse har fordoblet seg hittil i 2014 sammenlignet med i fjor. For første gang er spørsmål om mat og helse med i forbrukerstatistikkens ti-på-topp liste.

– Det er årets gla´ sak! Vårt engasjement for at forbrukeren skal vite hva de får i seg av kjemikalier viser seg nå ved at folk tar kontakt med oss og spør om mat og helse, sier Randi Flesland.

Ørliten nedgang i bilhenvendelser

Bilkrangel er fortsatt den vanligste henvendelsen til Forbrukerrådet. Den står for ti prosent av henvendelsene også første halvår av 2014.

– Vi har opplevd en ørliten nedgang (på én prosent) i forhold til første halvår i fjor. Vi kan håpe det kommer av at folk følger våre råd om å sjekke om det er feil ved bilen på et verksted før avtalen bli inngått, og at man bruker kontrakt, avslutter Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Her finner du bilkontrakt og tipsliste for ting å sjekke ut før du kjøper bilen.

Halvårsstatistikken 2014: 10-på-topp av henvendelser

  1. Kjøp og salg av bil: 5 279 (2013: 5 346)
  2. Husleie: 2 494 (2013: 2 405)
  3. Håndverkertjenester: 1 850 (2013: 1 743)
  4. Kjøp og salg av bruktbolig/fritidsbolig: 1 511 (2013: 1 663)
  5. Sko, klær, vesker, pynt og briller: 1 396 (2013: 1 360)
  6. Mobiltelefon: 1 304 (2013: 1 099)
  7. Møbler, belysning, inventar: 1 171 (2013: 1 245)
  8. Byggevarer/bygginstallasjoner: 1 131 (2013: 1 027)
  9. Mat og helse: 1 112 (2013: 571)
  10. Forbrukerpolitiske innspill: 1 073 (2013: 582)

Listen er en oversikt over de ti vanligst kjente henvendelsene til Forbrukerrådet. Tallene i klamme er fra første halvdel 2013.

Halvårsstatistikken 2014: 10-på-topp motpart

  1. Elkjøp: 751 (2013: 565)
  2. Telenor: 576 (2013: 493)
  3. Expert: 404 (2013: 322)
  4. Mediplaster: 328 (2013: 0)
  5. NetCom: 294 (2013: 280)
  6. Canal Digital: 293 (2013: 240)
  7. Norwegian: 274 (2013: 96)
  8. Lefdal: 255 (2013: 255)
  9. Blue Ray Media Ltd: 240 (2013: 225)
  10. DNB: 194 (2013: 320)

Listen er en oversikt over de ti firmaene vi har registret flest henvendelser om. Over halvparten av registreringene våre har ukjent, eller privat, motpart. Store firma som dominerer et marked vil komme høyt opp på lista, uten at det sier noe om service og seriøsitet, i motsetning til små og ukjente firma som kommer blant 10-på-topp.

Bakgrunnstall for forbrukerstatistikken første halvdel 2014