Forside > Siste Nytt > Forbrukerstorm mot bank og porno

Forbrukerstorm mot bank og porno

18. februar, 2014
Forbrukerrådet fikk i 2013 størst økning i henvendelser om finansielle tjenester og inkasso. Det skyldtes trolig Røeggen-saken og tvilsomme porno-regninger.

Bankene ga tapsgaranti

Forbrukerrådet har registrert en markant oppgang i henvendelser om finansielle tjenester. 1424 forbrukere kontaktet oss om det, og da er vanlige banktjenester unntatt. Det førte til en oppgang på 67 prosent. Det er oppsiktsvekkende, og trolig et resultat av Røeggen-saken.

I mars 2013 ble en gedigen og etterlengtet forbrukerseier halt i land i høyesterett. En énstemmig dom slo fast at informasjonen til kundene var altfor dårlig. Forbrukerrådet mener at spareproduktene garanterte tap og ikke inntekter for kundene, poengterer Ingeborg Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Kvinne i pornofilm med sladdede pupper. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Bankene solgte lureprodukter til over hundre tusen småsparere. Forbrukerne tapte milliarder på det de trodde var sparing, men som viste seg å være gambling med svært dårlige utsikter til gevinst.

Flau og feil faktura

Forbrukerrådet fikk i fjor 690 henvendelser om inkasso, en økning på 20 prosent, opplyser Ingeborg Flønes.
– Mange av disse er fra fortvilte forbrukere som har fått inkassovarsel for kjøp av porno på nett. Problemet er bare at de aldri har kjøpt noe her. Nettselskapene holder ofte til i eksotiske strøk, og er vanskelige å komme i kontakt med. Det spesielle i disse sakene er at de har fått norske inkassobyråer til å kreve inn penger for seg.

Direktøren for forbrukerservice peker på at mange synes det er pinlig å få inkassovarsel, og særlig for pornografi. Mange ender derfor opp med å betale, bare for å få det ut av verden. De som klager blir gjerne møtt med innkalling til Forliksrådet, og det oppleves voldsomt. Det gjør at enda flere betaler for noe de aldri har kjøpt. Forbrukerrådet har derfor laget veiledning om hva du bør gjøre.

– I en del tilfeller har forbrukere under 18 år fått tilsendt disse inkassovarslene. Umyndige kan imidlertid ikke betale etterskuddsvis, og avtalen er derfor ugyldig, understreker Flønes i Forbrukerrådet.

Bilen stadig mest irriterende

Hver tiende telefon til Forbrukerrådet handler om bil, som også i år troner øverst på denne tvilsomme pallen. De fleste som ringer har kjøpt en bruktbil av en annen privatperson.

– De viktigste rådene er å gjøre grundige undersøkelser av bilen, og å bruke Forbrukerrådets kontrakt. Da slipper du å tape både penger og humør, råder Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice.

Forbrukerrådet telte 10 819 henvendelser om bil i 2013. Blant topp ti finner vi gjengangere som husleie, håndverkertjenester, bolig, klær, mobiltelefoner, møbler og byggevarer. Alle med mellom 2500 og 5000 henvendelser.
Ivrige telemarkinger

I forhold til innbyggertall, er det telefonlinjene fra Telemark som gløder oftest inn til forbrukertelefonen. Telemarkingene henvendte seg i 2013 dobbelt så ofte til Forbrukerrådet som folk i Nord-Trøndelag, avslører Ingeborg Flønes. Trøndelag-fylkene og kystfylkene på Nordvestlandet er generelt mer tilbakeholdne.

Det er kun én eneste kommune Forbrukerrådet ikke hørte fra i 2013, og det var Utsira i Rogaland.  Men så er det også landets minste kommune med sine 208 innbyggere. Svalbard, med sine drøyt 2000 innbyggere lot høre fra seg 20 ganger. Generelt følger forekomsten av henvendelser folketallet, så vi har flest fra Oslo.