Forside > Siste Nytt > Første halvår 2015 – Nye nettbøller og nye utfordringer

Første halvår 2015 – Nye nettbøller og nye utfordringer

2. juli, 2015
Hittil i år har 37 970 nordmenn henvendt seg til Forbrukerrådet for råd og veiledning.

– Det er en nedgang på ni prosent i forhold til i fjor, men heldigvis vet vi at forbrukerne får hjelp: Antall saker sendt inn til megling øker kraftig, og flere enn noen gang bruker nettsiden vår. Det er som forventet, sier direktør Randi Flesland.

Statistikken til Forbrukerrådet viser at kjøp og salg av bil fortsatt er den vanligste henvendelsen til Forbrukerrådet, og spørsmål om husleie kommer som nummer to. Vi har også fått mange henvendelser om Norwegian.

Her finner du henvendelsesstatistikken for i fjor.

Par på handletur. Foto.

Foto: Colourbox.com

Klag på nettbøllene

I statistikken vår dukker det fortsatt opp firmaer som prøver å lure folk inn i kostbare abonnementer:

– I fjor fikk vi stoppet det nettbaserte helsekostfirmaet Uno Life, som lurte folk inn i kostbare abonnementer, takket være iherdig innsats fra våre saksbehandlere og noen kraftige bøter fra Forbrukerombudet. Vi fortsetter med samme oppskriften når nye nettbøller kommer på banen, og vi oppfordrer alle som får en ukjent regning til å klage, sier Randi Flesland.

Vil ha mindre bilstøy

Bil er fortsatt på henvendelsestoppen, og den vanligste saken vi megler i. Vi gjør derfor hva vi kan for å hjelpe forbrukerne:

– Vi har blant annet tatt kontakt med Statens vegvesen, som sitter på viktig informasjon forbrukerne bør ha når de skal kjøpe en bruktbil. Har du adgang til den, kan du for eksempel enkelt avsløre kilometerjuks, sier Flesland.

Statens vegvesen har sagt at de er nær en løsning for å gi denne type opplysninger.

Henvendelser fører til husleiekonkurranse

Husleiespørsmål er den nest vanligste henvendelsen til Forbrukerrådet i år som i fjor. Mange av de som tar kontakt er studenter, og vi vil derfor arrangere en konkurranse for å få studenter til å bruke husleiekontrakt, slik at de slipper å ringe oss.

– Vi oppfordrer studenter som har undertegnet husleiekontrakt om å ta en selfie, som viser hvor glad de er for at de har fått tak over hodet, og dele bildet på sosiale medier med #hybelkontrakt #forbrukerrådet. Tre bilder vil konkurrere om to iPader eller en MacBook. Det håper jeg blir en kjempesuksess, sier Randi Flesland.

Her kan du lese mer om konkurransen.

Bedre informasjon i lufta

På fjerdeplass blant motparter i henvendelsesstatistikken finner vi Norwegian. Konkurrenten SAS finner du på tolvte plass.

– Vi har vært i kontakt med Norwegian på bakgrunn av henvendelser vi har fått, og bedt dem om å gi bedre informasjon når noe går galt. Like lett som du kan sjekke deg inn via SMS, bør du få vite om rettighetene dine når flyet blir innstilt eller forsinket. Og det gjelder selvfølgelig alle flyselskap, mener Randi Flesland.

Norwegian har vært villig til å følge opp, men vi får fortsatt henvendelser som tyder på at alt ikke er i orden. I mellomtiden anbefaler vi passasjerer å bruke flykalkulatoren vår:

Halvårsstatistikken 2015: 10-på-topp spørsmål

  1. Kjøp og salg av bil: 4915: (2014: 5279)
  2. Husleie: 2325 (2014: 2494)
  3. Håndverkertjenester: 1627 (2014: 1850)
  4. Kjøp og salg av bruktbolig/fritidsbolig: 1419 (2014: 1511)
  5. Sko, klær, vesker, pynt og briller: 1205 (2014: 1396)
  6. Møbler, belysning, inventar: 1114 (2014: 1171)
  7. Mobiltelefon: 1064 (2014: 1304)
  8. Persontransport: 1025 (2014: 939)
  9. Byggevarer/bygginstallasjoner: 1007 (2014: 1131)
  10. Mat og handel: 977 (2014: 1112)

Listen er en oversikt over de ti vanligste kjente spørsmålene til Forbrukerrådet. Tallene i klamme er fra første halvdel 2014.

Halvårsstatistikken 2015: 10-på-topp firmanavn

  1. Elkjøp: 802 (2014: 751)
  2. Telenor: 576 (2014: 576)
  3. Expert: 349 (2014: 404)
  4. Norwegian: 339 (2014: 274)
  5. Lefdal: 267 (2014: 255)
  6. Canal Digital: 261 (2014: 240)
  7. NetCom: 197 (2014: 294)
  8. Skeidar/Living: 175 (2014: 209)
  9. Møller bil: 153 (2014: 123)
  10. NextGenTel: 151 (2014: 34)

Listen er en oversikt over de ti firmaene vi har registret flest henvendelser om. Over halvparten av registreringene våre har ukjent, eller privat, motpart. Store firma som dominerer et marked vil komme høyt opp på lista, uten at det sier noe om service og seriøsitet, motsatt vil det være større grunn til uro når små og ukjente firma kommer på listen.
Bakgrunnstall henvendelsstatistikken 2015 første halvår