Forside > Siste Nytt > Full pakke på ferie

Full pakke på ferie

18. juni, 2013
Pakkereiser handler ikke om presanger, men du får allikevel viktige rettigheter med på kjøpet.

Du skal på pakkereise hvis du kan krysse av for å ha kjøpt minst to av disse elementene sammen: transport, losji og billetter til et arrangement. I tillegg må reisen vare i mer enn et døgn.

Mulighet for å avbestille

– Reiser du på pakketur, har du med deg noe ekstra i bagasjen, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. – Da får du nemlig gode muligheter med på kjøpet.

Har det skjedd noe som har gjort det umulig å reise, eller har du bare fått kalde føtter?

– Da kan du varme dem igjen ved tanken på at du kan avbestille reisen mot å betale 300 kroner. Vel å merke frem til det er 42 dager igjen til avgang, opplyser Flønes. Hun forteller at du kan avbestille senere også, men at det blir dyrere jo nærmere reisen du gjør det.

Blir du rammet av sykdom like før ferien, eller må være hjemme av andre grunner, kan det derfor koste dyrt.

– Vil du unngå den utgiften, må du ha forsikring. Det kan være en egen avbestillingsforsikring, eller det kan inngå i reiseforsikringen din, forteller direktøren for forbrukerservice.

I helt spesielle tilfeller fraråder Utenriksdepartementet å reise et sted på grunn av naturkatastrofer eller uroligheter som gjør det risikabelt å oppholde seg der. Hvis situasjonen oppstår etter at du har bestilt, har du rett til å avbestille uten at det koster deg noe. Vær oppmerksom på at også arrangøren kan avlyse, og han kan endre prisen med opptil ti prosent. Han må ha opplyst om risikoen for det på forhånd, og det kan senest skje 20 dager før du skal reise.

Når idyllen slår sprekker

Når vi skal på ferie drømmer vi om glade dager og rikelig med skjønnhetssøvn. Hvis du så finner ut at hotellet ditt ligger inntil en byggeplass, er det fare for at glansbildet slår sprekker.

– Da er pakkereiseloven på din side. Den åpner nemlig for at du kan få kompensasjon hvis ferien din blir ødelagt av uventede forhold. Det er ikke et krav at det skal ha gitt deg økonomisk tap, men det kan være at standarden ikke holdt mål, eller at du ikke fikk det du betalte for. Men helt bagatellmessig kan det ikke være, understreker Ingeborg Flønes.

Skulle turoperatøren din gå konkurs mens du er ute og reiser, kan du komme opp i en ganske så fortvilet situasjon. Men som pakkereiseturist har du et sikkerhetsnett som heter Reisegarantifondet, forteller hun videre.

– Det er en trygghet som gjør at du slipper å bli kastet ut av hotellet, eller ikke får være med flyet hjem, tilføyer Flønes.

Hva får du når alt er inkludert?

Synes du det er befriende å betale for maten i samme slengen som du bestiller reisen? Det er blitt populært å ha alt inkludert, eller «all inclusive», som det heter.

Direktøren for forbrukerservice forklarer at det oftest betyr at du får alle måltider på hotellområdet. Men siden tilbudet og forventningene spriker, har Forbrukerrådet laget en sjekkliste for deg som vil vite hva du får:

  • Hvilke spisesteder kan du velge mellom? Her varierer tilbudet fra kun matsalen på hotellet, til room service og flere restauranter.
  • Når kan du spise? Noen serverer hele døgnet, andre til korte, faste tidsrom.
  • Hva slags mat får du? Enkelte steder serverer gourmetmiddag, andre har en enkel buffet, og noen lokker med gratis is hele dagen. Er det ingredienser du bør unngå, er det lurt å sjekke ut dette før du reiser.
  • Hva får du å drikke? Det finnes hoteller som ikke inkluderer drikke i det hele tatt, mens andre har alle kraner åpne til enhver tid.

Mulig å klage

Som pakkereiseturist har du altså en ekstra trygghet, og skulle du allikevel ikke få det du har krav på, kan du klage til pakkereisenemnda.

– Men det er viktig at du klager allerede mens du er på ferie, råder Flønes i Forbrukerrådet. Turoperatøren har nemlig rett til å forsøke å skaffe deg stillere rom, eller sørge for at det kommer mat på buffeten, understreker hun.

Venter du med å klage til du kommer hjem, kan du miste rettighetene dine. Gjør det skriftlig, og sørg for å beholde en kopi av klagen selv.

Nyttige lenker