Forside > Siste Nytt > Gode forbrukerråd for billige reiser

Gode forbrukerråd for billige reiser

12. februar, 2015
Skal du reise bort i sommerferien, lønner det seg å bestille tidlig. Det er mange gode tilbud, men pass på at du samtidig får gode vilkår.

– Det er bedre rettigheter om du kjøper overnatting og reise sammen, enn om du kjøper separat. På samme måte har du bedre rettigheter om du kjøper en gjennomgående flyreise, enn om du setter sammen en punkt til punkt-reise på egen hånd, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

– Og betal med kredittkort. Det gir deg bedre rettigheter enn om du bruker debetkort, legger Flønes til.

Pakkereiser er tryggest

Kjøper du en pakkereise, har du kun én avtalepart å forholde deg til dersom det skulle oppstå problemer som flyforsinkelser, streik og at hotellet er overbooket. Du kan også avbestille uten noen bestemt årsak, men mot betaling.

– Du har rett til å avbestille en pakkereise inntil 42 dager før avreise mot å betale et gebyr opp til 300 kroner. Fristen kan variere ut fra reisens lengde. Etter 42 dager mister du depositumet, og må betale mer jo nærmere fristen du kommer, sier direktøren.

Mor og barn på stranda. Foto.

Foto: Colourbox.com

Du kan også avbestille uten vederlag, hvis det oppstår naturkatastrofer, krig eller andre såkalte force majeure-situasjoner på reisestedet de siste fjorten dager før reisen tar til.

Sikrest med gjennomgående billett

Skal du kjøpe en reise hvor du må bytte fly, er det sikrest å kjøpe en gjennomgående billett fra et flyselskap eller reisebyrå. Da vil du blitt tatt vare på, hvis noe uventet skjer, som at flyet blir forsinket eller innstilt.

– Du har rett på forpleining av flyselskapet, som hotell og mat mens du venter, og er det flyselskapets skyld at du må vente, kan du få erstatning, sier Ingeborg Flønes.

Velger du selv å bestille en flyreise med overgang, er det viktig å beregne god tid når du bestiller billetter fra punkt til punkt, og du må bytte fly. En tommelfingerregel bør være minst to timer på flyplasser i Norge, og minst tre timer på flyplasser i utlandet.

Bruk kredittkort

Kredittkort er dyrt hvis du ikke kan betale hele regningen ved forfall, men det er en sikker betalingsform med gode rettigheter.

– Du kan sjekke om beløpet stemmer når du får fakturaen fra kredittkortselskapet. Ta kontakt med banken om noe ikke stemmer. Tilsvarende kan du klage i etterkant til kredittyter om du ikke får det du er lovet eller har rett på av tjenesteyter, sier hun. Merk at for eksempel Visa også gir deg rettigheter som om du bruker kredittkort, så sjekk vilkårene for ditt kort.

Gir ikke banken deg det du har krav på, kan du gå til Finansklagenemnda. Det er en forutsetning at du først har forsøkt å løse saken på egen hånd med flyselskapet eller reisebyrået.

Sjekk servicevilkårene

Ikke alle reisebyrå er like glad i kontakt etter at du har kjøpt reisen. Sjekk derfor kontaktmuligheten du har, hvis noe uforutsett skulle oppstå.

– Forbrukerrådet har sett at folk har kommet i alvorlig knipe. fordi de har kjøpt billetter av et reisebyrå som bare finnes på nettet, og bare kan nås noen få timer av døgnet. Sjekk derfor kontaktmulighetene før du bestiller reisen, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes..

Sikkerhetstips for reisebestillinger

  • Pakkereiser gir best rettigheter
  • Gjennomgående flybillett er tryggest
  • Kredittkort er smartest
  • Sjekk servicevilkårene