Forside > Siste Nytt > Hjelp til frustrerte flypassasjerer

Hjelp til frustrerte flypassasjerer

20. juni, 2014
Forbrukerrådet krever at flyselskapene blir flinkere til å hjelpe forsinkede passasjerer. Nå gir organisasjonen førstehjelp til tørste, sultne og sinte reisende.

Flyrettigheter er svært kompliserte, og det skal derfor mye til før noen klager på at de ikke får det de har krav på. De vet nemlig ikke hva de skulle fått. I dag er Forbrukerrådet på plass på flyplasser i Hele Norge for å sørge for at du får rett på turen.

Kunnskap gir forbrukermakt

Vår nye kalkulator gjør det enkelt å finne ut hva du har krav på når flyet er forsinket, innstilt, eller bagasjen ikke kommer frem. Skal du slå i bordet, må du jo vite hva du har rett til, påpeker Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Derfor har Forbrukerrådet utviklet en kalkulator som regner det ut for deg – idet du trenger det. Du taster inn hvor du skal, og hvor lenge du har ventet, og så får du svar på om du har rett til mat, drikke, hotell, å reise en annen gang, eller få pengene tilbake.

Også forbrukerminister Solveig Horne har merket seg at frustrerte flypassasjerer har vært en tilbakevendende del av nyhetsbildet, særlig det siste året.

Randi Flesland og Solveig Horne på NRK. Foto.

Foto: NRK

– Jeg har selv opplevd forsinkelser når jeg har vært ute og reist, og lurt på hvilke rettigheter jeg har. Dette verktøyet vil gjøre det enkelt for forbrukerne å finne ut hva man har krav på når reisen ikke går som planlagt, konkluderer Horne.

Ikke tilfreds med flyselskapene

Dette er en god nyhet til alle som skal ut og reise i sommer, men den kommer fordi Forbrukerrådet ikke er tilfreds med hvordan flyselskapene har behandlet passasjerene når noe har gått galt.

– Flyselskapene har plikt til å fortelle passasjerene hva de har krav på. Det er når du har ventet i timevis at du trenger mat og drikke, og det er når du får vite at flyet er innstilt, at du må velge om du vil ha pengene tilbake eller reise senere, understreker forbrukerdirektøren.

I dag sender noen selskap ut sms når flyavganger er forsinket eller innstilt, men Forbrukerrådet er ikke fornøyd med informasjonen.

– De bør sende med en lenke til alle relevante muligheter, de kan gjerne bruke vår kalkulator, men det viktigste er at jeg som forbruker får klar beskjed. Vi vil ha full åpenhet og alle rettigheter, presiserer Flesland.

Du finner kalkulatoren på forbrukerrådet.no/fly. Legg den på hjemskjermen, eller lag et bokmerke, så du har den lett tilgjengelig når du trenger den.

Forbrukerrådets aksjon for flyrettigheter

Tromsø Lufthavn Langnes | 9.30 -11 | Kristoffer Myrbakk | 470 60 504
Bodø | 9.30 – 11 | Torgeir Øines | 906 38 699
Værnes | 9.30 – 12 | Roger Helde | 951 23 891
Flesland | 9.30 – 11 | Pia Kleppe Marken | 915 88 058
Sola | 10 – 11 | Ingrid Stokkeland | 917 42 758
Kjevik | 9.30 – 10.30 | Eirik Nyberg | 950 28 529
Gardermoen | 10 – 11 | Ingeborg Flønes | 417 92 360
Torp | 10.30 – 12 | Rikke Ødegård | 905 90 997
Rygge | 10 – 11 | Linette Heiberg | 970 43 594