Forside > Siste Nytt > Hva kan du kreve når TV-kanaler blir borte

Hva kan du kreve når TV-kanaler blir borte

2. februar, 2016
Det er ergerlig når yndlingskanalene forsvinner, og mange lurer på om de kan kreve kompensasjon, eller begynner å se seg om etter en ny leverandør.

Hvis TV-kanaler som er viktige for deg forsvinner, vil du kunne ha rett på både kompensasjon og å kunne gå fra avtalen. Det hele avhenger av hvor viktige kanalene var for deg da du inngikk avtalen, og om du får ekstra kostnader når du ikke har dem lenger. At du for eksempel skaffer deg et abonnement på en strømmetjeneste, kan komme med i vurderingen.

Par.Ser.På.TV.Foto

Hvordan skal jeg klage?

Lag et krav. Tenk ut hva du mener er passende kompensasjon for deg.

Det er forskjell mellom å miste en kanal som kanskje var utgangspunktet for at du inngikk avtalen, og kanaler som du ikke ser på. Du kan for eksempel dele månedsavgiften på antall dager og antall kanalene som var borte. Har du hatt ekstrautgifter, som abonnement på en strømmetjeneste for å erstatte bortfallet av kanaler som var viktig for deg, kan du  legge ved kvittering og be om at det dekkes. Sjekk hva som står i vilkårene til fjernsynsleverandøren.  Send så kravet til selskapet. Gjør det skriftlig. En epost er nok.

Les klagerådene fra Forbrukerombudet til Canal Digital-kunder.

Hvordan skal jeg bli enig med selskapet?

Kommer du ingen vei med selskapet kan Forbrukerrådet hjelpe. Er abonnementet inngått etter 1. juli kan vi mekle. Er abonnementet eldre må du gå til Forliksrådet. Uansett kan Forbrukerrådet gi råd og veiledning.

Her kan du lese mer om TV-tjenester.