Forside > Siste Nytt > Hver femte hotellgjest er misfornøyd

Hver femte hotellgjest er misfornøyd

20. oktober, 2015
Hvis ditt siste hotellopphold ble noe annet enn forventet, er du ikke alene. En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort viser at en av fem er misfornøyd med hotelloppholdet.

– Opplever du at du ikke får det som er avtalt, så må du klage med en gang. Det er viktig at hotellet får gjort opp for seg, eller så kan du miste retten til å klage, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Kjøper du et hotellrom gjennom en søkemotor, må du huske at den ikke er ansvarlig, og at du i første omgang må forholde deg til hotellet. Det er også greit å vite at du har bedre rettigheter når du kjøper hotell gjennom en pakkereise, enn for seg. Du har blant annet lengre klagefrist.

Puter i en seng.Foto

Foto: Colourbox.com

– Det er svært vanlig å spørre om man kan avbestille hotellrom. Så lenge du ikke er lovt det, eller det står i vilkårene, kan du ikke be om pengene tilbake. Så sjekk om du kan avbestille før du slår til. Et annet godt tips er å spørre om du kan komme på et senere tidspunkt, sier Flønes.

Her kan du lese om dine rettigheter som hotellgjest.

Ny klagehjelp for hotellgjester

De fleste som klagde fikk løst saken på stedet, men undersøkelsen viste også at 18 prosent ikke kom noen vei,

– Det er flott at de fleste klagene løser seg, og fra 1. juli har Forbrukerrådet kunnet mekle i de sakene som ikke har løst seg. Det betyr at flere kan prøve saken sin, sier Ingeborg Flønes.

Undersøkelsen viste også at over halvparten av de som var misfornøyd med hotellrommet lot være å klage, fordi det ikke hadde noen hensikt.

– Vi vet at mange lar være å klage hvis det er for vanskelig. Det gjelder særlig unge mennesker, og vi håper derfor at vår nye meklingshjelp vil føre til at flere krever sin rett, legger regiondirektøren til.

Det eneste du må gjøre er å forsøke å løse saken på egen hånd. Etter det kan vi hjelpe deg.

Bruk vår klageguide Befolkningsundersøkelse om hotellopphold 2015

Tipsliste for hotellgjester:

  • Sjekk vilkårene for avbestilling.
  • Ta en sjekk på nett og se om du finner brukerevalueringer.
  • Ta opp forhold som ikke er som avtalt med hotellet med en gang.
  • Klag til Forbrukerrådet dersom du ikke får løst saken med hotellet.