Forside > Siste Nytt > Hver tiende flypassasjer kjenner ikke rettighetene sine

Hver tiende flypassasjer kjenner ikke rettighetene sine

4. august, 2015
En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, viser at én av ti ikke vet at de har rettigheter når flyet er forsinket over tre timer.

– Det er ikke bra. Det betyr at flypassasjerene kan miste et måltid de har rett på, eller erstatning, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Flyrettighetene gir deg rett til å bli tatt vare på ved forsinkelser. Du kan ha krav på mat og drikke, penger og hotellopphold. De begynner fra forsinkelser på to timer. Blir flyet mer forsinket enn tre timer, vil du også ha krav på et pengebeløp. Blir flyet forsinket i over fem timer, regnes det som en innstilling, og du har rett til ombooking eller pengene tilbake.

Kommunikasjonsrådgiveren presiserer at du ikke har rett til erstatning om forsinkelsen kommer av uforutsette årsaker som flyselskapet ikke rår over. Typiske eksempler er uvær og streik. Du har heller ikke krav på erstatning om du blir opplyst om endringer i reiseruten to uker før avreise.

Her kan du lese mer om hva du kan kreve ved forsinkelse.

Folk venter i kø på flyplass. Foto.

Foto: Colourbox.com

Én av tre tviler på at rettighetene ivaretas

Undersøkelsen viser også at litt over halvparten stoler på at flyselskapet oppfyller sine forpliktelser, mens én av tre tviler på at de uoppfordret får det de har krav på av flyselskapet.

– Vi har laget en flyrettighetskalkulator som gjør at du vet hva du har rett på. Tast inn hva som er skjedd og hvor reisen går, og vips så vet du hva du har krav på. Du finner den på forbrukerrådet.no, opplyser Skogly. Her finner du Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter.

Ta kontakt med en gang

– Vi oppfordrer passasjerer til å ta kontakt med flyselskapet så fort flyet er forsinket over to timer for korte reiser, og tre timer for reiser over 1500 km og fire timer for lengre reiser. Det er rimelig å be om matbong, sier Ann Hege Skogly. Får du ikke mat, kan du legge ut, og få tilbake pengene i etterkant:

– Kjøper du mat selv, er det viktig å spare på kvitteringene. Ta også vare på kvitteringen for billetten. Send en e-post til flyselskapet etter at du har kommet hjem, hvor du legger frem dokumentasjon og ber om tilbakebetaling, sier kommunikasjonsrådgiveren.

– Hjelper det ikke å klage til flyselskapet, kan du klage til Transportklagenemnda for fly, avslutter Forbrukerrådets Ann Hege Skogly.

Tipsliste når flyet blir forsinket

  • Se etter informasjon fra flyselskapet.
  • Sjekk flyrettighetskalkulatoren på forbrukerrådet.no.
  • Ta kontakt med flyselskapet om du ikke får det du har krav på.
  • Spar på kvitteringer om du må legge ut for mat.
  • Forbrukerrådet kan gi deg råd og veiledning.
  • Klag til flyselskapet når du kommer hjem.
  • Transportklagenemnda for fly kan løse en uenighet mellom deg og flyselskapet.
Befolkningsundersøkelse om flyrettigheter 2015