Forside > Siste Nytt > Hver tiende glemmer å sjekke leiebilen

Hver tiende glemmer å sjekke leiebilen

16. juli, 2015
Hver tiende nordmann som leier bil, gransker ikke bilen ved henting eller levering, viser en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort.

– Ikke overlat sjekken til utleiefirmaet. Svært mange av spørsmålene Forbrukerrådet får om bilutleie, handler om at forbrukere får krav om skader de ikke kjenner til, kan kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos ved Forbrukerrådet fortelle.

I fjor gjorde Forbrukerrådet en undersøkelse som viste at de tre siste årene har rundt 50 000 nordmenn opplevd å bli avkrevd penger fra utleier uten å være enig i årsaken.

Bil. Foto.

Foto: Colourbox.com

– For å unngå konflikt er det viktig å undersøke bilen sammen med utleier før du leier og når du leverer bilen tilbake. Få med alle skader i kontrakten, selv den minste ripe, eller forlang en annen bil. Ta gjerne bilder som dokumentasjon, sier kommunikasjonsrådgiveren.

– Sjekk om km-standen er med i kontrakten ved overlevering. Ta bilde av den når du leverer bilen. Da slipper du uenighet om hvor langt du har kjørt, legger han til.

Sjekk vilkårene

I vilkårene står det gjerne at du kan levere bilen en annen plass enn der du hentet den, men at du må betale en avgift. Tilsvarende står det gjerne også at du må betale ekstra hvis bilen ikke leveres med full tank.

– Les leieavtalen nøye. Det kan spare deg for ekstra gebyr. Planlegger du å krysse en landegrense, må du også sjekke at avtalen ikke legger begrensninger på det, legger Halsos til.

Unngå overforsikring

Mange blir tilbudt tilleggsforsikringer når de skal hente bilen. De koster ofte mer enn selve leien. Det unngår du ved å sjekke dine egne forsikringer før du reiser.

– Reiseforsikringer dekker vanligvis tyveri i bilen, men ikke skader på selve bilen. Sjekk med forsikringsselskapet ditt om førerulykkesforsikringen dekker kjøring av leiebil i utlandet. Slik kan du spare penger, sier Halsos.

På Finansportalen finner du oversikt over ulykkesforsikringer.

Sikker med kredittkort

Bruker du kredittkort når du leier bil, kjøper du ekstra sikkerhet. Loven gir deg rett til å klage til kredittyter, om leiebilselskapet ikke gir deg det som er avtalt:

– Du kan klage på at de trekker deg ekstra for skader du ikke kjenner til. Du må først forsøke å løse saken, men når du ikke frem, så kan du gå til banken, avslutter kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Blir klagen avvist av banken, kan du klage til Finansklagenemnda. Du kan også klage til Forbrukerrådet om bilen er leid i Norge, eller til Forbruker Europa om du har kjøpt tjenesten i et EU eller EØS-land.

Sjekkliste for billeie

  • Sett deg inn i avtalevilkårene – sjekk om du kan krysse landegrenser.
  • Bruk kredittkort.
  • Ikke kjøp forsikringer du ikke trenger – sjekk hva du har før du bestiller.
  • Skaff bevis – gå gjennom bilen med utleier, og ta gjerne bilder.
  • Sett deg inn hva du skal gjøre hvis det skjer et uhell – utleier har gjerne egne rutiner og faste verksteder.
  • Ta kontakt med Forbrukerrådet på tlf. 23 400 500 om noe går feil.
Befolkningsundersøkelse leiebil 2015