Forside > Siste Nytt > Ikke betal for andres moro

Ikke betal for andres moro

4. april, 2013
Har du fått en regning i posten for en tjeneste eller vare som skal ha vært bestilt fra din telefon? Ikke fortvil. Forbrukerrådet gir deg råd og veiledning.

I fjor fikk Forbrukerrådet 1745 henvendelser om innholdstjenester. Mange av dem er fra folk som har fått en regning for noe de ikke har kjøpt. Et typisk eksempel er at det dumper en regning for erotiske samtaler i postkassen din med en registrert samtale fra ditt telefonnummer som bevis for handelen.

– Har du ikke kjøpt det, trenger du heller ikke å betale, sier regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Ikke ansvarlig for noe du ikke har bestilt

Hun gir selv råd og veiledning til folk som ringer inn til forbrukertelefonen, og hjelper folk til å se forskjellen mellom at de må betale for bruken av telefonen, men ikke for tjenesten de ikke har bestilt.

– Etter avtale med teleoperatøren er du ansvarlig for tellerskrittene dine, og andre ting som du må dekke, ifølge avtalen,  som sms-er og databruk. Du er derimot ikke ansvarlig hvis noen har ringt fra telefonen din og kjøpt en pizza, eller at du blir fakturert for en spådom du aldri har hørt eller bedt om, sier regiondirektøren videre.

Det er selgeren som må sikre beviser for at du har kjøpt noe, og ikke du som må bevise at du ikke har gjort det.

Klagehjelp hos Forbrukerrådet

forbrukerrådet.no finner du råd og veiledning om rettighetene dine. Finner du ikke det du lurer på, kan du ringe oss på 23 400 500, eller sende en e-post til post@forbrukerradet.no

– Ikke la deg presse til å betale noe du ikke har kjøpt, avslutter regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.