Forside > Siste Nytt > Ikke snyt oss med varer som ikke varer

Ikke snyt oss med varer som ikke varer

10. august, 2016
Vi snakker ikke om kjærlighet eller skigard, men mobil, kjøleskap og vaskemaskin. Og vi vil gjerne få din historie om et forhold som tok altfor fort slutt.

Har du hatt en vare som ikke ville vare? Send noen ord og eventuelt bilde til aysha.hussain@forbrukerradet.no, eller i kommentarfeltet til Facebook-saken. Vi er ute etter ting som ikke lar seg reparere, eller som det er uforholdsmessig dyrt å få ordnet – eller problemet er slitedeler som ikke kan skiftes, og rett og slett har altfor kort levetid.

Hørt om han som kjøpte nytt hus, fordi stuevinduet knuste?

Nei, det ville være ganske dumt, ikke sant? Men du kjenner kanskje noen som måtte kjøpe ny mobil da skjermen knuste? Også ganske dumt, men en dumhet vi nærmest tvinges inn i av en lur bransje. For selv om skjermglasset bare er én komponent på en svært avansert datamaskin, kan reparasjonen koste godt over halvparten av en splitter ny mobil. Da ender vi gjerne med å punge ut for en helt ny. Sprøtt nok har vi begynt å tenke at det bare er slik det er.

Smart forretningsidé, men kvelende for kloden. For dette handlemønsteret eskalerer ressursbruk og miljøutslipp i tilknytning til produksjon og transport. Dessuten får det store konsekvenser for vår personlige økonomi. Når tingene varer halvparten av tiden de er ment å holde, må budsjettet dobles.

Forbrukerrådet arbeider derfor for å snu denne utviklingen. Heldigvis har vi hjelp av muskler i EU.

Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

Vi krever at produkter skal kunne:

  • repareres
  • oppgraderes
  • gjenvinnes

Dessuten skal vi få god informasjon når vi handler. Med resultater fra standardiserte tester skal vi få vite hvor lenge vi kan forvente at produktene varer. Slik kan vi bruke forbrukermakten så produsentene strekker seg etter å øke levetiden.

Et annet viktig virkemiddel har vi allerede – og det må vi tviholde på; nemlig retten til å klage. En mobil skal for eksempel vare i vesentlig mer enn to år, og da kan du klage på den i fem år. Det gjør at det lønner seg for butikken å selge kvalitet. Så sant vi husker på å klage.

Gutt driver med mobil. Foto.

Foto: Colourbox.com

 Debatt på Arendalsuka: «Søppel og shopping»