Forside > Siste Nytt > Ingen sleipe minstebeløp på regningen

Ingen sleipe minstebeløp på regningen

7. juni, 2013
Det er en behagelig følelse å kvitte seg med gjeld. Og man skal alltid først velge å kvitte seg med dyr gjeld på kredittkort, fremfor annen gjeld.

Jo flittigere kundene kvitter seg med slik gjeld, desto mindre inntekter blir det for kortselskapene. Derfor blir det fristende for selskapene å ta noen småsleipe snarveier.

En slik metode er å tåkelegge for kunden hvor mye hun eller han trenger å betale. Og lenge har forbrukere og Forbrukerrådet irritert seg over fakturaene fra kredittkortselskapene. Særlig der hvor fakturaene er forhåndsutfylt med det minste nødvendige beløp. Dette fører til at kunder betaler mindre enn det de har evne til.

Våkne og bevisste forbrukere har ikke latt seg lure. Men de mer uerfarne og de som er fanget i en altfor hektisk hverdag, har kanskje hatt lettere for å betale mindre ned på kredittkortgjelda enn det de burde – og hva de egentlig ønsker.

Kunden skal selv bestemme

Vi har ment at feltet der beløpet nå står, bør være tomt, slik at det blir et aktivt valg for forbrukeren å bestemme hvor mye som skal betales.

Nå er dette blitt regelen. For på siste dag i mai 2013 lanserte Finanstilsynet et samlet sett regler, hvor også dette er med. Hurra for det. Og når Anders N. Kvam i Finanstilsynet understreker at fra nå skal også de totale kostnadene være lett synlig for kundene, forlenges hurraropet.

Nå må selskapene som eier kredittkortene sørge for å komme på rett side av regelverket. For der er de ikke i dag. 20 av 24 utstedere av kredittkort finner det ikke viktig å oppgi allerede lovpålagte opplysninger om nominell rente og kredittkostnader på kundenes faktura, fremkommer det av Finanstilsynet undersøkelser.

Se de nye retningslinjene for fakturering av kredittkort her.